CleverCareer Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

>Βιογραφικό  >Επικοινωνήστε μαζί μου  >Υπηρεσίες  >Blog  >English   

 

> Blog

ψυχική υγεία και ευημερία | ανθρώπινες σχέσεις | οικογένεια, παιδί, έφηβος | εργασία/επιχειρήσεις | μάθηση και ανάπτυξη | πολιτισμός

 

 

Ψηφιακός Πολιτισμός και Προσωπικότητα

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy

 

Τέταρτη Βιομηχανική επανάσταση

Δημιουργός, φύλακας ή θεατής;

Οι Selfies βιωματικά

Selfies, αυτοεικόνα και κοινωνική ευαισθησία

H ypervoliki xrisi ton social media apo tous Millennials

Πώς μοιραζόμαστε τα καλά νέα ανάλογα με το χαρακτήρα

Ψυχολογία και νέες τεχνολογίες

Σκοτεινές πλευρές της προσωπικότητας και ψηφιακός πολιτισμός

Ηθική και διλήμματα

Υπαρξιακές αγωνίες

Ψυχολογία και Ανθρωπογεωγραφία

Εμείς και οι άλλοι: διαπολιτισμική εκπαίδευση

Οι ψυχολογικές επιπτώσεις του υπερπληθυσμού

Προσωπικότητα και ψηφιακός πολιτισμός: η έρευνα

 

Διαβάστε ακόμα:

Βίωμα

Συναισθήματα

Dark triad

Τι άλλαξε στην ψηφιακή εποχή;

 

 

 

4η Βιομηχανική επανάσταση

Στην 4η βιομηχανική επανάσταση*, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ https://www.weforum.org/ , αναμένεται η εξέλιξη των επιστημονικών πεδίων της αυτο-εκπαίδευσης των ίδιων των μηχανών (Machine Learning), της επιστήμης των Δεδομένων (Data Science) και της Τεχνητής Νοημοσύνης (Αrtificial Intelligence) που θα αλλάξει όσα ξέρουμε στην παραγωγή, στην εργασία, στην εκπαίδευση, στον τρόπο που σκεφτόμαστε και επικοινωνούμε μεταξύ μας αλλά και με τις μηχανές. Η 4η βιομηχανική επανάσταση είναι ήδη εδώ.

Για αυτές τις αλλαγές οι θετικές επιστήμες θα καλλιεργήσουν τις βασικές δεξιότητες STEM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά) που απαιτούνται. Αλλά και οι θεωρητικές επιστήμες, ανθρωπιστικές και κοινωνικές, θα συμβάλλουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης, συνεργασίας και ηγεσίας, ευελιξίας, προσαρμοστικότητας, ανθεκτικότητας, σεβασμού στο περιβάλλον και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι κλασικές σπουδές δεν θα πεθάνουν ποτέ, καθώς θα αποτελούν πάντοτε το πλαίσιο ή και το υπόβαθρο όλων των εξελίξεων. Κατά μία έννοια "όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν" όπως το λέει κι ο στιχουργός. Οι τεχνολογίες αλλάζουν, αλλά μέτρο για όλα τα πράγματα παραμένει ο άνθρωπος, όσο φυσικά διατηρεί την ανθρώπινη ηθική υπόστασή του και δεν κυβερνοποιείται ή ψηφιοποιείται.

* 4η βιομηχανική επανάσταση: μίξη τεχνολογιών: ψηφιακών, φυσικών (ενέργεια) και βιολογικών (ποια χρονολογία θα δώσουν ως εναρκτήρια δεν είναι ακόμα γνωστό)

  3η βιομηχανική επανάσταση: πληροφορική τεχνολογία και ηλεκτρονική (1969)

  2η βιομηχανική επανάσταση: ηλεκτρισμός (1870)

  1η βιομηχανική επανάσταση: ατμομηχανή (1784)

Copyright, 23/10/17, I. N. T.

 

 

Δημιουργός, φύλακας ή θεατής;

photo by nicola gypsicola on unsplash

Στη δεκαετία του 1980 όταν ρωτούσαν ένα παιδί τι θέλει να γίνει όταν μεγαλώσει συχνή απάντηση ήταν "αστροναύτης!". Τριάντα χρόνια μετά τη διαστημική εποχή του τέλους του 20ου αιώνα, στη δεκαετία που διανύουμε, η διαστημική έρευνα δεν έχει την αίγλη που είχε τότε. Σε αυτό συνέβαλλαν καλοί λόγοι όπως το τέλος του ψυχρού πολέμου και κακοί λόγοι όπως η παγκόσμια οικονομική κρίση. Στην εποχή μας, εάν αποδεχτούμε τον χαρακτηρισμό ψηφιακή, προβάδισμα δίνεται στην επιλογή ψηφιακών επαγγελμάτων. Αλλά πώς εφαρμόζονται τα ψηφιακά επαγγέλματα; Στην ψηφιακή εποχή επαγγελματικά μπορεί να επιλέξει κάποιος εάν θα είναι δημιουργός, θεατής ή φύλακας του κόσμου. Οι δημιουργοί τον κατασκευάζουν αξιοποιώντας τη φυσική, τη βιολογία, τα μαθηματικά, τη μηχανική, την τεχνολογία, την πληροφορική, τις τηλεπικοινωνίες. Οι φύλακες τον διατηρούν, τον φροντίζουν, τον θεραπεύουν, τον επισκευάζουν, τον λειτουργούν. Και φυσικά υπάρχουν και οι θεατές του κόσμου τούτου, που τον παρακολουθούν κυρίως παθητικά, αν και η θέαση μπορεί να λάβει και ενεργητικό χαρακτήρα. Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις, δημιουργός, φύλακας ή θεατής στον ψηφιακό κόσμο;

Για τους θεατές του κόσμου τούτου:
Η ψυχολογία του
facebook

Οι εξωστρεφείς έχουν περισσότερους φίλους στο facebook, αλλά οι ντροπαλοί το χρησιμοποιούν περισσότερο. Αυτό και άλλα πολλά ερευνητικά αποτελέσματα εδώ:

https://digest.bps.org.uk/2015/01/19/the-psychology-of-facebook-digested/

Copyright, 15/9/17, I. N. T.

 

 

Οι Selfies βιωματικά

(από το προσωπικό προφίλ της Ιωάννας Ν. Τριπερίνα στο Facebook https://www.facebook.com/ioanna.triperina/media_set?set=piaarp.561602435.10154260823042436&type=1 )

To 2017 ήταν η πρώτη χρονιά που έβγαλα selfies. Δεν είμαι καλή στις selfies, χρειάζομαι εξάσκηση, δεν με βοηθάει και η κάμερα του κινητού μου.

Οι selfies όμως είναι το αυτοπροτραίτο μας και, αν και μάταιο βεβαίως, έχει ίσως μια κάποια σημασία να ασχοληθούμε με αυτό χωρίς ενοχές, προκαταλήψεις, υπερβολές ή υπέρμετρη αγωνία. Είναι (ίσως και κάπως) θέμα αυτοεκτίμησης (εκτιμώ την αξία μου ανεξάρτητα από το εάν πετυχαίνω ή αποτυχαίνω). Αυτής της χρονιάς το θέμα των selfies μου είναι «μεγαλώνοντας όμορφα» (για να με ενθαρρύνω). Σκέφτομαι τώρα ότι θα μπορούσα να κάνω στο μέλλον κι άλλες σειρές selfies όπου θα φαίνεται και το φόντο (αφού αποκτήσω πιο ευρυγώνια camera ή selfie stick, έτσι;), με θέματα όπως «αγαπημένες μου δράσεις», «στα αξιοθέατα που ταξιδεύω», «μαζί με φίλους», «με την οικογένειά μου»...

Παλιά δεν ήταν συνηθισμένες οι selfies.

Ήταν λιγότερη η αυταρέσκεια;

Είναι τώρα μεγαλύτερη η εξωστρέφεια;

Πού είναι τα όρια ανάμεσα στο ιδιωτικό και στο δημόσιο;

Ποιους και γιατί αφορά αυτή η έκθεση;

Πώς και γιατί την αξιοποιεί το πρόσωπο;

Ποιος είναι ο σκοπός που θέλει να πετύχει;

Απαντήστε για τον εαυτό σας αυτές τις ερωτήσεις και πάρτε τις δικές σας αποφάσεις.

Εγώ, αφού τα μελέτησα βιωματικά, (βλ. http://www.clevercareer.gr/digitalliteracy.htm στα πλαίσια του http://www.clevercareer.gr/intrip-walks-talks-city.htm ), πήρα τις δικές μου αποφάσεις (Οκτ. 2017): καμία μορφή, κανένα φόντο, κανένα περιεχόμενο, κανένα μήνυμα. Δεν υπάρχει λόγος. Μάλλον υπάρχουν πολλοί λόγοι να γίνει προσεκτικά η δημόσια έκθεση και να μην γίνει καθόλου η ιδιωτική έκθεση. Ψάξτε το.

Copyright, 7/9/17, I. N. T.

 

 

Selfies, αυτοεικόνα και κοινωνική ευαισθησία

Οι selfies επηρεάζουν αρνητικά την αυτοεκτίμησή μας καθώς φανερώνουν τις αδυναμίες μας, εκτός κι αν πρόκειται για εκείνες τις selfies που επιλέγουμε και δημοσιοποιούμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες τελικά ανεβάζουν την αυτοεκτίμησή μας. Αυτό κατέδειξε έρευνα που θα δημοσιευτεί σύντομα στο Personality and Individual Differences, Volume 111, 1 June 2017, Pages 139–145, Selfie and self: The effect of selfies on self-esteem and social sensitivity, Youngsoo Shin, Minji Kim, Chaerin Im, Sang Chul Chong. Οι άνθρωποι που επέλεξαν και δημοσίευσαν selfies οι ψυχολόγοι βρήκαν ότι είχαν μεγαλύτερη κοινωνική ευαισθησία. Κοινωνική ευαισθησία είναι η ικανότητα να καταλαβαίνει κάποιος την κατάλληλη στιγμή να αλληλεπιδράσει κατάλληλα σε ένα κοινωνικό ή επαγγελματικό πλαίσιο (πχ. να μιλήσει ή να ακούσει κάτι) και εν προκειμένω να «προωθήσει» τον εαυτό του.

Copyright, 1/3/17, I. N. T.

 

 

H ypervoliki xrisi ton social media apo tous Millennials

Σε μια έρευνα του 2012 στο Harvard οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι το να μιλάς για τον εαυτό σου στα social media ενεργοποιεί μια αίσθηση ευχαρίστησης στον εγκέφαλο όπως συμβαίνει με το φαγητό, τα χρήματα και το σεξ. Αυτή η αίσθηση είναι εθιστική. Το 2014 δημοσιεύτηκε στο Journal of Social and Clinical Psychology ότι η υπερβολική χρήση του Facebook συνδέεται με καταθλιπτικά συμπτώματα. Το άρθρο είχε τον χαρακτηριστικό τίτλο "Tο να βλέπεις όλους τους άλλους να είναι στα καλύτερά τους σε κλονίζει". Για την αντιμετώπιση του εθισμού και της κατάθλιψης, η γενιά που επηρεάζεται περισσότερο από την κουλτούρα των social media, οι Millennials (αλλιώς: Generation Υ, γεννήθηκαν μεταξύ 1986 και 2005) μπορούν να γνωρίζουν ότι είναι θύματα του τρόπου που τους μεγάλωσαν οι γονείς τους, μεταδίδοντάς τους την αίσθηση ότι είναι ξεχωριστοί και ότι όλα μπορούν να τα καταφέρουν, και του πολιτισμικού περιβάλλοντός τους που στερείται νοήματος και σκοπού. Κι αν δεν είναι εκείνοι που φταίνε για το αποτέλεσμα, είναι εκείνοι που μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη να κάνουν κάτι για τον εαυτό τους και να αλλάξουν το αποτέλεσμα. Η εξάσκηση στην υπομονή και στην προσπάθεια, τον αγώνα για να πετύχουν κάτι (η εργασία και οι σχέσεις θέλουν χρόνο), και στην ανθεκτικότητα και την αντιμετώπιση του άγχους είναι ίσως ό,τι τους χρειάζεται.

Σημείωση:

Baby boom Generation: γεννήθηκαν μεταξύ 1946 και 1965.

Generation X: γεννήθηκαν μεταξύ 1966 και 1985.

Generation Υ / Millennials: γεννήθηκαν μεταξύ 1986 και 2005.

Generation Ζ: γεννήθηκαν από το 2006 και θα γεννηθούν μέχρι το 2025.

Copyright, 13/1/17, I. N. T.

 

 

Πώς μοιραζόμαστε τα καλά νέα ανάλογα με το χαρακτήρα

Μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Individual Differences δείχνει ότι η ανταλλαγή θετικών γεγονότων με τους άλλους είναι ευεργετική για την ευημερία και αποκαλύπτει στοιχεία του χαρακτήρα. Τρόποι ανταλλαγής που διερευνήθηκαν ήταν το μοίρασμα με στενούς φίλους, το μοίρασμα με κάποιους που μπορεί να ζηλέψουν ή να αναστατωθούν, και η μαζική κοινή χρήση χρησιμοποιώντας τις τεχνολογίες της επικοινωνίας. Αυτά τα προφίλ συνδέθηκαν με το φύλο, τα Big Five χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, το ναρκισσισμό, και την ενσυναίσθηση. Τα άτομα που είχαν την τάση να καυχώνται όταν μοιράζονται τις θετικές εμπειρίες τους είχαν περισσότερες πιθανότητες να είναι άντρες, ανέφεραν λιγότερη τερπνότητα, λιγότερη ευσυνειδησία, και λιγότερη ενσυναίσθηση, ενώ όσοι είχαν την τάση να καυχώνται και να κάνουν μαζική κοινή χρήση ανέφεραν τα υψηλότερα επίπεδα ναρκισσισμού. Αυτά τα ευρήματα θα μπορούσαν να μας ωθήσουν να σκεφτούμε πάνω στο ιδιωτικό και στο δημόσιο, στο είναι και στο φαίνεσθαι. Θυμόμαστε ότι, 15-20 χρόνια πριν, πολλοί κατέκριναν το Βig Brother της TV ως το μεγάλο αδερφό του Όργουελ, ενώ τώρα πολλοί εκθέτουν στο διαδίκτυο στιγμιότυπα της καθημερινότητας από την προσωπική και οικογενειακή τους ζωή.

Copyright, 26/2/17, I. N. T.

How do people share their positive events? Individual differences in capitalizing, bragging, and mass-sharing. Palmer, Cara A.; Ramsey, Meagan A.; Morey, Jennifer N.; Gentzler, Amy L. Journal of Individual Differences, Vol 37(4), 2016, 250-259.

Research suggests that sharing positive events with others is beneficial for well-being, yet little is known about how positive events are shared with others and who is most likely to share their positive events. The current study expanded on previous research by investigating how positive events are shared and individual differences in how people share these events. Participants (N = 251) reported on their likelihood to share positive events in three ways: capitalizing (sharing with close others), bragging (sharing with someone who may become jealous or upset), and mass-sharing (sharing with many people at once using communication technology) across a range of positive scenarios. Using cluster analysis, five meaningful profiles of sharing patterns emerged. These profiles were associated with gender, Big Five personality traits, narcissism, and empathy. Individuals who tended to brag when they shared their positive events were more likely to be men, reported less agreeableness, less conscientiousness, and less empathy, whereas those who tended to brag and mass-share reported the highest levels of narcissism. These results have important theoretical and practical implications for the growing body of research on sharing positive events. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)

 

 

Ψυχολογία και νέες τεχνολογίες

Πληθαίνουν οι έρευνες για τις εφαρμογές της ψυχολογίας αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες. Πρόσφατα δημοσιεύτηκε στο Journal of Counseling Psychology μια έρευνα που αναφέρει τρεις ερευνητικούς τομείς όπου η τεχνολογία είναι πιθανό να έχει σημαντικές επιπτώσεις: (1) στους μηχανισμούς και τις διαδικασίες, (2) στην κατάρτιση και την ανατροφοδότηση, και (3) στους τρόπους θεραπείας με τη μεσολάβηση της τεχνολογίας. Οι συγγραφείς του άρθρου περιγράφουν για κάθε τομέα τρέχοντα και επικείμενα παραδείγματα για το πώς οι νέες τεχνολογίες μπορούν να αλλάξουν τις καθιερωμένες εφαρμογές. Η ψυχοθεραπεία είναι στα πρόθυρα μιας επανάστασης εμπνευσμένης από την τεχνολογία που μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητάς της. Η ψυχοθεραπεία είναι αναμφισβήτητα μια ανθρώπινη προσπάθεια, και ως εκ τούτου η εφαρμογή της σύγχρονης τεχνολογίας για τη θεραπεία πρέπει να αξιοποιήσει και να ενισχύσει τις ανθρώπινες δυνατότητες των ψυχολόγων, των φοιτητών ψυχολογίας και των εποπτών ψυχολόγων επισημαίνουν οι συγγραφείς.

Εμείς στο CleverCareer αξιοποιούμε τις νέες τεχνολογίες για την παροχή ψυχολογικών και εκπαιδευτικών υπηρεσιών εξ αποστάσεως (όπου κι αν βρίσκεται κάποιος μπορεί να ωφεληθεί από τις υπηρεσίες μας), για την έρευνα και ανάπτυξη, και για τον εμπλουτισμό κάθε συμβατικής εμπειρίας, πχ. στις κλασικές συνεδρίες. Έχοντας μελετήσει καλά το πεδίο της αλληλεπίδρασης ανθρώπων και υπολογιστών (HCI) και το πεδίο της υποστηριζόμενης από υπολογιστές συνεργασίας (CSCW) διαθέτουμε το επιστημονικό υπόβαθρο και την πρακτική εμπειρία τέτοιων εφαρμογών.

Technology-Enhanced Human Interaction in Psychotherapy.

Imel, Zac E.; Caperton, Derek D.; Tanana, Michael; Atkins, David C.

Journal of Counseling Psychology, Mar 20 , 2017.

Copyright, 3/4/17, I. N. T.

 

 

Σκοτεινές πλευρές της προσωπικότητα και ψηφιακός πολιτισμός

Όλοι έχουμε σκοτεινές πλευρές στην προσωπικότητά μας, αλλά όχι όλοι στον ίδιο βαθμό, σύμφωνα με τις έρευνες του Del Paulhus.

Ο Νάρκισσος πληγώνει τρέφοντας το εγώ του.

Ο μη κλινικά Ψυχοπαθής παίρνει ανεξέλεγκτα ρίσκα.

Ο Χειριστικός εκμεταλλεύεται εξαπατώντας.

Αυτοί οι τύποι στις μέρες μας έχουν sex appeal (είναι σεξουαλικά ελκυστικοί) και μπορεί να τους συναντήσει κανείς οπουδήποτε, ενώ το ίντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ευνοούν την έκφρασή τους. Φαίνεται μάλιστα ότι τα καταφέρνουν καλύτερα στον πολιτισμό της έκπτωσης των ηθικών αξιών, κατέχοντας θέσεις και αξιώματα, βασιζόμενοι στην αξιοποίηση αυτών των σκοτεινών χαρακτηριστικών τους. (για τις σκοτεινές πλευρές της προσωπικότητας βλ. http://www.clevercareer.gr/blog/darktriad.htm )

Copyright, 31/8/17, I. N. T.

 

 

Ηθική και διλήμματα

Από την ηθική φιλοσοφία (των αθρώπων της πόλης που κάνουν πολλές δηλώσεις, όπως παρατηρήσαμε στις 16/2/17, χωρίς κριτικό πνεύμα και με βραχεία μνήμη), περνάμε στα ηθικά διλήμματα των ανθρώπων της ίδιας πόλης που ρωτούν στην προσπάθειά τους να πάρουν υπεύθυνα αποφάσεις.

Ηθική φιλοσοφία:

Ηθικός ρεαλισμός (moral realism): γενική δήλωση πχ. «Αυτό είναι κακό».

Υποκειμενισμός (subjectivism): προσωπική δήλωση πχ. «Αυτό είναι κακό κατά την κρίση μου».

Συναισθηματισμός (emotivism): προσωπική έκφραση (με υποβόσκουσα διάθεση επιρροής) πχ. «Κάτω το κακό».

Καθοδηγητισμός (prescriptivism): διδακτική ή απαγορευτική έκφραση πχ. «Μην κάνεις το κακό».

Ηθικά διλήμματα:

Πώς να ζήσω μια καλή ζωή;

Τι είναι το καλό και το κακό;

Ποια είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μου;

Τι είναι το σωστό και το λάθος;

Οι απαντήσεις θα προέλθουν από κάποιον ή κάποιους από τους παρακάτω τρόπους: από το Θεό και τη θρησκεία, από την ανθρώπινη συνείδηση και διαίσθηση, από την ανάλυση του κόστους και του οφέλους των αιτίων και των αποτελεσμάτων, από το παράδειγμα των ανθρώπων που λειτουργούν ως πρότυπα, από την επιθυμία να κάνουν οι άνθρωποι το καλύτερο σε κάθε ξεχωριστή περίσταση, από την πολιτική εξουσία και τον πολιτισμό.

Οι τρεις ερωτήσεις του σύγχρονου Σκωτσέζου φιλόσοφου Alasdair MacIntyre:

Ποιος είμαι;

Ποιος θέλω να γίνω;

Πώς θα φτάσω εκεί;

Copyright, 19/2/17, I. N. T.

 

 

Υπαρξιακές αγωνίες

Tα τρομαχτικά και τα γελοία πρόσωπα της εξουσίας, οι κρυφές, μασκαρεμένες ή μη αναγνωρισμένες μορφές εξουσίας, οι μυστικοπαθείς σχέσεις εκμετάλλευσης και καταπίεσης, οι φυλετικές, κοινωνικές και λοιπές διακρίσεις, οι προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, ο κομφορμισμός και η χειραγώγηση της σκέψης είναι μερικά μόνο από τα δεινά του πολιτισμού μας. Μέσα σε όλα αυτά ο άνθρωπος πασχίζει να βρει τον εαυτό του κι όλο τον χάνει. Από τη συλλογικότητα, στην ατομικότητα και πάλι πίσω στη συλλογικότητα, αιώνια παραμένουν τα ερωτήματα "ποιος είμαι", "πόσος είμαι", "για τί είμαι". Αποξένωση από τον εαυτό, συναισθηματική ερημιά, εσωτερικές συγκρούσεις λόγω αντικρουόμενων αναγκών, σύγκρουση του ανθρώπου με τον εαυτό του, είναι ό,τι ταλαιπωρεί τον άνθρωπο που ζει, νιώθει και σκέφτεται τη ζωή, χωρίς να αφήνεται στη μοίρα του. Ίσως από αυτή τη μάχη κάτι μπορεί να κερδηθεί, ακόμα κι αν δεν πρόκειται για νίκη. Τι μπορεί να είναι αυτό είναι πολύ προσωπική υπόθεση, αν και όχι ανεξάρτητη από κοινωνικές υποθέσεις. Για αυτό και η σημασία της ψυχολογίας.

Copyright, 16/1/17, I. N. T.

 

 

Ψυχολογία και Ανθρωπογεωγραφία

Η ανθρωπογεωγραφία μέσα από την ψυχολογική μου επιστημονική θεώρηση (και σε συνδυασμό με αυτή) είναι η επιστήμη που μελετά το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον με σκοπό να κατανοήσει πληρέστερα τη σχέση που υπάρχει ανάμεσά τους.
Η μελέτη αυτή αποκτά ιδιαίτερη πρακτική αξία όταν αναφέρεται σε ένα συγκεκριμένο τόπο, χωρίς να ανγοεί τη σχέση του συγκεκριμένου με το παγκόσμιο.

Ένας τόπος συντίθεται από παράγοντες όπως η γεωργία, η κτηνοτροφία, η αλιεία, η βιομηχανία, ο τριτογενής τομέας, η κυκλοφορία (χερσαία, θαλάσσια, εναέρια), οι τηλεπικοινωνίες, τα δίκτυα, οι οικισμοί υπαίθρου, οι αστικοί οικισμοί, με κύριο ρυθμιστή τον άνθρωπο ο οποίος ταυτόχρονα αποτελεί μέρος του τόπου.

Ερωτήματα γύρω από το χώρο σε σχέση με τον ανθρώπινο παράγοντα μπορούν να μάς οδηγήσουν σε πολύτιμα συμπεράσματα:

Πώς είναι το κλίμα της περιοχής; Πού βρίσκεται η περιβαλλοντική μόλυνση; Πώς είναι η χλωρίδα και η πανίδα; Ποιες είναι οι πρωτογενείς πλουτοαπραγωγικές πηγές της περιοχής; Πώς είναι το συγκοινωνιακό δίκτυο; Πώς είναι οι οικισμοί των ανθρώπων και πώς είναι φτιαγμένες οι κατοικίες τους; Σε ποιους τομείς εργάζονται οι άνθρωποι; Πώς είναι οι χώροι και οι συνθήκες εργασίας τους; Πώς κατανέμεται ο ανθρώπινος μόχθος για επιβίωση και δημιουργία; Ποιος ο ρόλος της θρησκείας στη ζωή των ανθρώπων; Ποια είναι τα μνημεία της περιοχής; Πώς διασκεδάζουν οι άνθρωποι; Πώς εκπαιδεύονται και πού; Ποιες είναι οι αγωνίες τους; Πώς είναι η δομή της οικογένειας; Πώς είναι η θέση των ανέργων, των μεταναστών, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των περιθωριακών κ.α.;

Οι απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα (με ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους) μπορούν να αξιοποιηθούν σε μια σειρά θεμάτων που αποτελούν τα προσωπικά μου επιστημονικά και επαγγελματικά ενδιαφέροντα:

Copyright, 8/4/15, I. N. T.

 

 

Εμείς και οι άλλοι: διαπολιτισμική εκπαίδευση

Ταυτότητα και ετερότητα. Ομοιότητα και διαφορετικότητα. Πόσο μοιάζουμε και πόσο διαφέρουμε οι άνθρωποι που ανήκουμε σε διάφορες κοινωνικές ομάδες, πολιτισμούς, θρησκείες;

Βασικοί τομείς που εντοπίζουμε διαφορές και ομοιότητες:

-τι είναι οικογένεια, πώς οργανώνεται, πώς είναι οι σχέσεις συγγένειας και οι σχέσεις φιλίας

-τι είναι εργασία και πώς εργάζονται οι άνθρωποι

-τι είναι ελεύθερος χρόνος, τι διασκέδαση και σχόλη, και τι περιλαμβάνουν

-τι είναι τέχνη, τι πολιτισμός, και ποιος ο τρόπος ζωής

-τι είναι ιδιοκτησία και ποιοι κατέχουν τη γη και τα εργαλεία

-τι είναι εξουσία, ποιοι την κατέχουν και πώς τη χρησιμοποιούν

-τι είναι ζωή και θάνατος, και ποιο το νόημα της ζωής και του θανάτου.

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση αφορά ανηλίκους και ενηλίκους, στην προσωπική, στην κοινωνική και στην επαγγελματική ζωή και έχει πολλά να μας μάθει...

Με τον όρο «Διαπολιτισμική Επάρκεια» εννοούνται οι ικανότητες ενός ατόμου να δρα «αποτελεσματικά και κατάλληλα όταν αλληλεπιδρά με άλλους, οι οποίοι είναι γλωσσικά και πολιτισμικά διαφορετικοί από τον ίδιο», όπως ορίζουν οι Fantini & Tirmizi (Fantini & Tirmizi, 2006) και είναι αποδεκτό από την UNESCO.

Fantini, A., & Tirmizi, A, (2006). Exploring and assessing intercultural competence. World Learning Publications.

Copyright, 25/1/17, I. N. T.

 

 

Οι ψυχολογικές επιπτώσεις του υπερπληθυσμού

Ο παγκόσμιος πληθυσμός έχει διπλασιαστεί κατά τον τελευταίο μισό αιώνα. Μια έρευνα για τις ψυχολογικές επιπτώσεις της αύξησης του πληθυσμού των ανθρώπων, έδειξε ότι όλα τα έθνη παρουσιάζουν συμπεριφορές που αντιστοιχούν σε μια πιο αργή στρατηγική της ιστορίας ζωής. Αυτή η στρατηγική συμπεριλαμβάνει τον μεγαλύτερο προσανατολισμό στο μέλλον, την αύξηση των επενδύσεων στην εκπαίδευση, τον πιο μακροπρόθεσμο προσανατολισμό στο ζευγάρωμα, την καθυστέρηση της ηλικίας γάμου, την χαμηλότερη γονιμότητα (απόκτηση λιγότερων απογόνων), και τη μεγαλύτερη επένδυση στη γονεικότητα.

Sng, Oliver; Neuberg, Steven L.; Varnum, Michael E. W.; Kenrick, Douglas T. The Crowded Life Is a Slow Life: Population Density and Life History Strategy. Journal of Personality and Social Psychology, Jan 09, 2017.

Σκεφτόμαστε ότι αυτή η εξέλιξη, παρόλο που είναι αυθόρμητη ως προσαρμογή του ανθρώπου στο περιβάλλον, επειδή είναι πολύ γρήγορη φέρνει δυσκολίες στον άνθρωπο. Τα βιώματα και οι αντιλήψεις μεταξύ των δύο προηγούμενων γενεών και της νέας γενιάς είναι πολύ διαφορετικά, πράγμα που οδηγεί σε συγκρούσεις μεταξύ των γενεών, ή σε συγκρούσεις μεταξύ μελών της ίδιας γενιάς που έχουν διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και προσαρμοστικότητας (πιο παραδοσιακοί και πιο μοντέρνοι τύποι). Κατ΄αναλογία, σε επίπεδο κοινωνιών, υπάρχουν διαφορές μεταξύ πιο παραδοσιακών και πιο μοντέρνων κοινωνιών, και συγκρούσεις μεταξύ τους, είτε είναι φυσικές είτε έχουν προκληθεί. Ο άνθρωπος χρειάζεται να υποστηριχθεί για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις και να διευκολύνει τις σχέσεις του.

Copyright, 10/3/17, I. N. T.

 

 

Προσωπικότητα και ψηφιακός πολιτισμός: η έρευνα

 

"το δάσος", "το δέντρο" και ο άνθρωπος

Η τεχνολογική πρόοδος είναι πολύ μεγάλη στο πέρασμα των αιώνων και διευκολύνει το σωματικό τομέα, αλλά η πρόοδος στον ψυχικό και ηθικό τομέα είναι πολύ αργή.

Η αγάπη και η ελευθερία, η φιλαυτία και η αυτοαπόρριψη, η ηδονή και η οδύνη, απασχολούν με παρόμοιο τρόπο τον άνθρωπο στο διάβα των αιώνων, συναισθηματικά, γνωσιακά, συμπεριφορικά, τόσο ενδοπροσωπικά όσο και διαπροσωπικά.

Ο άνθρωπος που, κι αν κατάφερε να ταξιδέψει σε άλλους πλανήτες, ακόμα ταλαιπωρείται (φλέγεται, δροσίζεται, γκρεμίζεται, αιωρείται) από την ηδονή της ελευθερίας και την οδύνη της αγάπης, άλλοτε φιλάρεσκα, άλλοτε αυτοκαταστροφικά, σε όλους τους δυνατούς συνδυασμούς των έξι λέξεων.

Η ψυχολόγος Ι.Ν.Τριπερίνα μελετά τις παραπάνω έννοιες (ηθικές αξίες), ως χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των ανθρώπων μέσα στον πολιτισμό μας (ψηφιακός πολιτισμός). Επιχειρείται συγκριτική θεώρηση τόσο σε βάθος χρόνου του ελληνικού πολιτισμού (2.000 π.Χ αι. έως σήμερα), όσο και μεταξύ του σύγχρονου δυτικού και ανατολικού πολιτισμού.

Στο επιστημονικό εργαστήρι ψυχολογικής έρευνας του CleverCareer η σχετική μελέτη γίνεται σε πέντε επίπεδα (πρόσωπο, ομάδα, οργάνωση, τοπική κοινότητα, παγκόσμια κοινότητα) πάνω σε θέματα υψηλού ενδιαφέροντος.

Πώς αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι την εξέλιξη του πολιτισμού; (υπερπληθυσμός, υπερκατανάλωση, μόλυνση περιβάλλοντος, κλιματικές αλλαγές, φυσικές καταστροφές, ένοπλες συρράξεις, κλπ.).

Πώς νιώθουν; (ψυχική υγεία, συναισθήματα, προσωπικότητα, ψυχολογικοί παράγοντες: αντίληψη του κινδύνου, στρες, συναισθηματικές αντιδράσεις, επιθετικότητα, αλλαγές στην κουλτούρα, αντίσταση στην αλλαγή, κλπ.).

Πώς συμπεριφέρονται; (α.σεξουαλικότητα, β. σχέσεις: ενδοομαδικές, διομαδικές, διαφυλικές, διαγενεακές, ενδοοικογενειακές, γ. ψηφιακή επικοινωνία, δ. ιδρυματισμός/οργανώσεις, ε. εργασία στον τόπο και στο χρόνο, στ. διομαδικές εντάσεις και συγκρούσεις, κλπ.).

Μεθοδολογία έρευνας: Παρατήρηση στο φυσικό χώρο, Συγκέντρωση ιστοριών ζωής και προσωπικών εμπειριών, Ανάλυση περιεχομένου οπτικοακουστικού υλικού

(η συλλογή του υλικού έχει ξεκινήσει από το 2010 βλ. www.clevercareer.gr/6s.htm ).

Σκοπός έρευνας: Καταγραφή και κατανόηση της κατάστασης σε επίπεδο προσώπων, ομάδων, οργανώσεων και κοινότητας-πόλης-νομού, ψυχολογική ενδυνάμωση, διευκόλυνση προσαρμογής στις αλλαγές, προαγωγή της συνεργασίας των γενεών, στρατηγική αναδιοργάνωση της παραγωγής και της εργασίας (διαδοχή επιχειρήσεων, μετάβαση στις ψηφιακές επιχειρήσεις, καινοτόμος επιχειρηματικότητα, νεανική επιχειρηματικότητα, τοπική βιώσιμη επιχειρηματικότητα κλπ.).

Copyright, 1.1.2017 (α'), 6/9/17 (β'), Ιωάννα Ν. Τριπερίνα.

 

 

Copyright, 2010-2017, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά. 

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, αριθμός αδείας ψυχολόγου 3750-19/5/97

CleverCareer, Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

Έδρα: Γληνού 38, 32200 Θήβα | T. +302262302619 | K. +306977702872

email: ioanna.triperina at clevercareer.gr | skype: iotrip

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017