Κέντρο  Ψυχολογικών  Εφαρμογών  για  Ενηλίκους  Ανηλίκους  Ομάδες  Οργανώσεις  Κοινότητες

Ψυχολογικές Υπηρεσίες | Επαγγελματική Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση | Έρευνα και Καινοτομία

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, T. +302262302619, K. +306977702872, skype: iotrip

 

> Βιογραφικό  > Επικοινωνήστε μαζί μας

 

ψυχική υγεία και ευημερία | ανθρώπινες σχέσεις | οικογένεια, παιδί, έφηβος | εργασία/επιχειρήσεις | μάθηση και ανάπτυξη | περιβάλλον | ευάλωτες ομάδες

 

 

Περήφανα γηρατειά και διαγενεακή συνεργασία

 

γιαγιά και εγγονάκι, copyright, φωτογραφία, Σεπτέμβριος 2014, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα

 

Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, 1η Οκτωβρίου

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα

Ψυχολόγου MSc. Occ Psy

 

Αυτό το κείμενο έχει γραφτεί για να το εκτυπώσετε και να το χαρίσετε σήμερα στον παππού ή στη γιαγιά σας, στη μαμά ή στο μπαμπά σας, σε κάθε άνθρωπο που είναι άνω των 65 και χρειάζεται να συνειδητοποιήσει ότι μπορεί να έχει καλή ποιότητα ζωής και αυτάρκεια. Εάν μάλιστα είστε άνω των 65 και το διαβάζετε ήδη από τον Η/Υ είστε σε πολύ καλό δρόμο!

 

O ΟΗΕ και ο ΠΟΥ αναφέρονται σε μελέτες που έχουν δείξει ότι ο μέσος χρόνος σε λεπτά που διαθέτουν οι ηλικιωμένοι για να φροντίσουν όσους συγγενείς τους έχουν ανάγκη κυμαίνεται από 201 λεπτά στις ηλικίες 65-74 ετών έως 318 λεπτά στις ηλικίες 75 ετών και άνω. Αντιθέτως, οι νεώτεροι άνθρωποι αφιερώνουν μόλις 50 λεπτά για να φροντίσουν κάποιον που τους έχει ανάγκη, καθώς δεν μπορούν να διαθέσουν περισσότερο χρόνο.


Πάνω από την ηλικία των 65 ετών το σώμα, το πνεύμα και η ψυχή χάνουν ένα μέρος της ενέργειάς τους και της συνηθισμένης λειτουργικότητάς τους. Πολλοί αναρωτιούνται τι να κάνουν για να προλάβουν την άνοια που εμφανίζεται συνήθως με τη μορφή του Αλτζχάιμερ. Άλλοι φοβούνται την γεροντική κατάθλιψη. Άλλοι νοιάζονται για την απώλεια των δυνάμεών τους και της ομορφιάς τους. Από ψυχολογική σκοπιά προτείνουμε κάποιες δραστηριότητες που διαγείρουν τις νοητικές λειτουργίες, προλαμβάνουν το στρες, ενθαρρύνουν την κοινωνική ζωή και τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, με το σώμα, το μυαλό και την καρδιά.

 

Φροντίστε να έχετε ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.

Ενσωματώστε τη σωματική άσκηση στον τρόπο ζωής σας: Περπατήστε για τη βόλτα σας ή για να κάνετε μικρά ψώνια, ή για να πληρώσετε τους λογαριασμούς της οικογένειας, φροντίστε τις γλάστρες σας ή ένα μικρό ζώο, κάνετε μπάνια στη θάλασσα, κάνετε ποδήλατο, σηκώστε ελαφριά βάρη στο σπίτι, χορέψτε κάνοντας ασκήσεις ισορροπίας και ευλιγισίας, ενεργοποιήστε και φροντίστε το σώμα σας που σε κάθε ηλικία έχει τη χάρη του.

 

Ο εγκέφαλος είναι ο πιο σημαντικός «μυς» του σώματός σας, εξασκήστε τον για να δυναμώσει περισσότερο ή να μη χάσει την «ευελιξία» του:

Ασχοληθείτε με ένα χόμπι όπως το πλέξιμο, η κηπουρική, η ζωγραφική, η γλυπτική. Φτιάξτε χειροποίητα δώρα για όσους αγαπάτε.

Επισκεφτείτε τη δημοτική βιβλιοθήκη και δανιστείτε σύγχρονα παιδικά βιβλία, ή κάποια από την παγκόσμια παιδική λογοτεχνία, (τα δύο αυτά είδη έχουν ενδιαφέρον γιατί είναι σύντομα και πιο ευανάγνωστα), ή βιβλία του ιδιαίτερου ενδιαφέροντός σας (λογοτεχνικά, ιστορικά, θρησκευτικά, επιστημονικά, λαογραφικά κλπ.).

Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια, παιχνίδια με κάρτες, τάβλι, σκάκι, ντόμινο, σκράμπλ, παζλ.

Παίξτε παιχνίδια με μολύβι και χαρτί: σταυρόλεξα, γρίφους, κρεμάλα, τρίλιζα, σουντόκου.

Διαβάστε εφημερίδα ή εξειδικευμένα περιοδικά.

Παρακολουθήστε ενεργητικά τηλεόραση: τηλεπαιχνίδια γνώσεων σαν να παίρνετε μέρος από το σπίτι, ντοκιμαντέρ για τη φύση ή την επιστήμη, συζητήσεις ή ειδήσεις.

Συμμετέχετε στα προγράμματα δια βίου μάθησης του δήμου σας που καλύπτουν όλα τα ενδιαφέροντα από ραπτική ως ψυχολογία, και από μουσική ως ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

Εάν σάς αρέσει να γράφετε, κρατήστε ημερολόγιο, γράψτε την ιστορία της ζωής σας, την αυτοβιογραφία σας, τη βιογραφία ενός προσώπου της οικογένειάς σας, ή την ιστορία της οικογένειάς σας, φτιάξτε ένα βιβλίο με συνταγές μαγειρικής, ή ένα βιβλίο με παροιμίες και ρητά, ή ένα βιβλίο με τα ήθη και τα έθιμα του τόπου σας, ή ένα βιβλίο με τις συλλογές σας. Εάν γνωρίζετε την ψηφιακή γλώσσα όλα τα παραπάνω "βιβλία" μπορείτε να τα κάνετε ηλεκτρονικά με τη μορφή blog ή άλλη ηλεκτρονική μορφή. Και στις δύο περιπτώσεις μην κλείνεστε για πολύ μέσα, εκτός κι αν δεν γίνεται αλλιώς.

Μάθετε να χρησιμοποιείτε τις νέες τεχνολογίες: κινητό τηλέφωνο, DVD, GPS κ.α.

 

Δραστηριοποιηθείτε κοινωνικά:

Κάνετε δραστηριότητες μαζί με τα εγγόνια σας: πείτε τους ιστορίες από το παρελθόν, παίξτε μαζί τους, κάνετε επισκέψεις μαζί τους σε δημόσιους χώρους (ζωολογικό κήπο, μουσείο, ταχυδρομείο, βιβλιοθήκη, κ.α.), αφήστε τα να σάς μάθουν ξένες λέξεις, ή πώς να χρησιμοποιείτε το κινητό σας και άλλες νέες τεχνολογίες.

Επικοινωνήστε με φίλους και συγγενείς σας στο τηλέφωνο.

Συνδεθείτε με γνωστούς, φίλους και ενδιαφέροντες ανθρώπους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά μην παρασυρθείτε με την αποκλειστική ενασχόληση με αυτά τα μέσα.

Βγείτε βόλτα στη γειτονιά ή στην αγορά, μόνοι ή με φίλους.

Επισκεφτείτε χώρους ψυχαγωγίας, τέχνης και γνώσης: πνευματικά κέντρα, βιβλιοθήκες, μουσεία, γκαλερί, θέατρα, κινηματογράφο.

Πάρτε μέρος σε ομάδες (βιβλίου, ψυχολογίας, πεζοπορίας, χορωδίες κ.α.).

Προσφέρετε εθελοντική εργασία σε κοινωφελείς οργανισμούς που ταιριάζουν με τις αξίες σας, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντά σας.

Προσφέρετε τις φιλικές υπηρεσίες σας στη νεαρή γειτόνισσά σας που δεν τα βγάζει πέρα με τα παιδιά και τη δουλειά της.

Αποτελέστε τον μέντορα ενός νεότερου επιστήμονα, επαγγελματία, γονιού, χομπίστα... έχετε πολλά να του μάθετε από τις γνώσεις και την εμπειρία σας!

 

Σάς ευχόμαστε να είστε καλά γιατί σας χρειαζόμαστε, και είμαστε κοντά σας γιατί μάς χρειάζεστε κι εσείς!

Είναι αλήθεια ότι οι νεότεροι χρειάζεται να εξοπλιστούν με υπομονή και κατανόηση για την έκπτωση της λειτουργικότητας των ηλικιωμένων σε διάφορα επίπεδα και να αποτελέσουν συμπαραστάτες των γηραιότερων στα πλαίσια μιας καλής συνεργασίας.

"Εκεί που είσαι ήμουνα και δω που είμαι θα 'ρθεις." ... ο κύκλος της ζωής ...

Συνεργασία δεν είναι η αποκλειστική περίθαλψη ή η αφοσιωμένη εξυπηρέτηση των γηραιότερων σε βαθμό αυτοθυσίας. Οι νεότεροι έχουν τις δικές τους ανάγκες και προτεραιότητες, έχουν τη δική τους ανεξάρτητη ζωή. Σε αυτή μπορούν να ενσωματωθούν οι ανάγκες των γηραιότερων, με την προυπόθεση και οι γηραιότεροι να είναι πρόθυμοι για συνεργασία και να έχουν σε κάποιο βαθμό αυτή τη δυνατότητα, ή να μπορούν τουλάχιστον να την καλλιεργήσουν. Η τρίτη ηλικία μοιάζει με επιστροφή στην παιδική ηλικία. Σε αυτή την επιστροφή, όπως σε κάθε μετάβαση, η ψυχολογική στήριξη μπορεί να εξασκήσει την αυτονόμηση και την κατάλληλη συνεργασία.

 

Στον ψυχολόγο μετά τα 65;

Ναι, εάν οι δυνάμεις σας έχουν ατονήσει, εάν νιώθετε μοναξιά, άγχος, θλίψη, εάν έχετε ένα αίσθημα ακαθόριστου φόβου, αίσθηση έλλειψης συμπαράστασης, τάση για απάθεια και κοινωνική απομόνωση, υπαρξιακές ανησυχίες, ή εάν χάσατε ένα αγαπημένο πρόσωπο κλπ, μερικές ψυχολογικές συνεδρίες μπορούν να σας ενδυναμώσουν και να σας κάνουν να φιλοσοφήσετε την κατάσταση.

 

Copyright, πρώτη δημοσίευση 1/10/2015, αναθεώρηση 25/8/16, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα

Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά.

 

 

 

Σπάζοντας το στερεότυπο του ηλικιωμένου

 

Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, 1η Οκτωβρίου

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα

Ψυχολόγου MSc. Occ Psy

 

Οι ηλικιωμένοι δεν είναι μόνο αυτοί που έχουν εγκαταληφθεί στη μοίρα τους, που τους βαραίνει η γεροντική κατάθλιψη και η άνοια, που τρέχουν στους γιατρούς και στα νοσοκομεία, που ασχολούνται με την τεράστια μείωση της σύνταξής τους, που κακοποιούνται από τα παιδιά και τους φροντιστές τους.

Οι ηλικιωμένοι είναι μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού που ονειρεύεται, έχει στόχους, προσφέρει, δημιουργεί.

 

ΥΨΗΛΟ ΗΘΙΚΟ

Οι ηλικιωμένοι στις μέρες μας είναι συχνά πιο σίγουροι, πιο δυνατοί από τους νεότερους. Αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως ανθρώπους που έζησαν καλύτερα, κατάφεραν περισσότερα και νοσταλγούν το παρελθόν με τιμή. Ξεκίνησαν δυσκολότερα και ακολούθησαν ανοδική πορεία, ενώ οι επόμενες γενιές ξεκίνησαν ευκολότερα και απολούθησαν καθοδική πορεία.

Πώς να το αξιοποιήσουν: Με κατανόηση για τη δυσμενέστερη σε πολλά σημεία θέση της επόμενης γενιάς. Χωρίς διάθεση ισχύος και ανταγωνισμό.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ

Οι ηλικιωμένοι παίζουν έναν ολοένα σημαντικότερο ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη καθώς προσφέρουν εθελοντικό κοινωνικό έργο: (α) φροντίζουν τα εγγόνια τους, επιτρέποντας την παραγωγικότητα των παιδιών τους, (β) συμμετέχουν και παρέχουν βοήθεια στην κοινότητα με διάφορους τρόπους.

Πώς να το αξιοποιήσουν: Αναλαμβάνοντας συνειδητά και δραστήρια αυτό τον εθελοντικό κοινωνικό ρόλο. 

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ

Οι ηλικιωμένοι έχουν ελεύθερο χρόνο και την πολυτέλεια να τον διαθέτουν όπως θέλουν. Κάποιοι ψάχνουν και αξιοποιούν ιδιαίτερα δημιουργικούς τρόπους, διαβάζουν, συμμετέχουν σε ομάδες, μαθαίνουν δια βίου, φτιάχνουν πράγματα με τα χέρια τους.

Πώς να το αξιοποιήσουν: Παρακολουθώντας τις προσφερόμενες σε κοινοτικό επίπεδο δυνατότητες, παίρνοντας πρωτοβουλίες να κάνουν πράγματα, παρακινώντας και άλλους να τα κάνουν μαζί καθώς "η ισχύς εν τη ενώσει".

 

ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ

Οι ηλικιωμένοι έχουν ακόμα χειρωνακτικές ή αγροτικές εργασίες, τις οποίες οι νέοι αποποιήθηκαν. Οι εργασίες αυτές σε αρκετές περιπτώσεις «πουλάνε», «ζητούνται» ακόμα. Έτσι, έχουν τη δυνατότητα να παραμείνουν παραγωγικοί πολίτες μέσα στην αγορά εργασίας.

Πώς να το αξιοποιήσουν: Επιχειρηματικά, ξεκινώντας ερασιτεχνικά μία δραστηριότητα και παρακινώντας τα παιδιά τους να το αναλάβουν και να το εξελίξουν επαγγελματικά. Η άλλη περίπτωση είναι να μεταβιβάσουν ομαλά τις οικογενειακές επιχειρήσεις τους στα παιδιά τους, διαδικασία που χρειάζεται πρόβλεψη και ειδική μέριμνα.

 

Και πώς τους αντιμετωπίζουμε οι νεότεροι;

Στους ηλικιωμένους δεν δίνουμε απλώς το κάθισμά μας στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Άλλωστε, σε κάποιες περιπτώσεις, το έχουν μεγαλύτερη ανάγκη οι νεότεροι που ξημεροβραδιάζονται για να βγάλουν μεροκάματο. Στους ηλικιωμένους δίνουμε το λόγο για να μας μεταδώσουν την πείρα τους, συμβουλευτικά, υποστηρικτικά, έτσι ώστε να μας ενθαρρύνουν. Παρατηρούμε τις στάσεις και τις επιλογές τους και μαθαίνουμε από τα λάθη τους. Δεν τους δίνουμε τη «θέση» μας, αυτή μας ανήκει, αλλά αναγνωρίζουμε τη δική τους «θέση», την εκτιμάμε και επιδιώκουμε τη συνεργασία μαζί τους.

 

Copyright, πρώτη δημοσίευση 1/10/13, αναθεώρηση 1/10/2014, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα

Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά.

 

Αναδημοσιεύτηκε στις 7/10/13:

http://www.artivist.gr/ilikiomenoi/#.UlMHTxDm4lJ (ελληνικά)

http://www.artivist.gr/en/elderly/#.UlMHkhDm4lI (in english)

 

 

Ένα ποίημα

Ἐπιστροφὴ ἀπ᾿ τὸ φαρμακεῖο

Συνέβη χωρὶς ποτὲ νὰ καταλάβω πῶς — ἡ μητέρα εἶχε πονοκέφαλο,
……θυμᾶμαι, καὶ μ᾿ ἔστειλαν στὸ φαρμακεῖο,
στὸ γυρισμό, εἶναι ἡ ἀλήθεια, χάζεψα λίγο, κορόιδεψα ἕναν γέρο,
……τρόμαξα μὲ μιὰ πέτρα δύο πουλιὰ
κι ὥσπου νὰ στρίψω πάλι τὸ δρόμο
οὔτε σπίτι, οὔτε νεότητα πιά.

Τάσος Λειβαδίτης, Ἐπιστροφὴ ἀπ᾿ τὸ φαρμακεῖο (Coming home from the Pharmacy), ἀπὸ τὴ συλλογὴ Ἀνακάλυψη, ἑνότητα, Σημειώσεις, Τόμος 2 τῆς τρίτομης ἔκδοσης τοῦ Κέδρου, σελίδα 302

Το αφιερώνω σε εκείνους που δεν πήραν είδηση ότι τα χρόνια πέρασαν, στους άλλους που δεν περνάει από το μυαλό τους ότι θα περάσουν, και στους δυο μαζί που καλούνται να βρουν τρόπο επικοινωνίας και συνεργασίας. Ι.Τ.

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η Ι. Ν. Τριπερίνα

 

    

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

 

         

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017, αριθμός αδείας ψυχολόγου 3750-19/5/97

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, T. +302262302619, K. +306977702872, skype: iotrip