Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc Occ Psy αρ. αδ. 3750/19.5.97

>Υπηρεσίες Ψυχολόγου  >Βιογραφικό  >Projects  >Blog  >Στοιχεία επικοινωνίας  >English   

 

 

>Πολιτική, Θρησκεία, Τρομοκρατία

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy

 

Διαπολιτισμική έρευνα, θρησκεία, ασθένεια, διαχείριση φόβου θανάτου, διαδίκτυο

Ελευθερία, Δημοκρατία και Αξίες

Για τι πολεμούν οι πολεμιστές

Ψυχολογικές έρευνες για τον εξτρεμισμό

 

Διαβάστε ακόμα:

Ειρηνική επίλυση διαφορών και συγκρούσεων

 

 

Διαπολιτισμική έρευνα, θρησκεία, ασθένεια, διαχείριση φόβου θανάτου, διαδίκτυο

photo by avi richards on unsplash

Προσφάτως δημοσιευμένη έρευνα μαρτυρά: Εξετάσαμε προβλέψεις σχετικά με τη θρησκευτικότητα και τις διαδικασίες διαχείρισης του τρόμου σε 16 έθνη. Συγκεκριμένα, εξετάσαμε την εβδομαδιαία διακύμανση του όγκου αναζήτησης δεδομένων στην Google σε κάθε έθνος για 12 χρόνια (όλες τις εβδομάδες για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα δεδομένα). Σε όλες τις 16 χώρες, υψηλότερη από ό,τι συνήθως εβδομαδιαία αναζήτηση δεδομένων για απειλητικές για τη ζωή ασθένειες (καρκίνος, διαβήτης και υπέρταση) προέβλεπε αύξηση στην αναζήτηση του όγκου δεδομένων για θρησκευτικό περιεχόμενο (π.χ. Θεός, Ιησούς, προσευχή) την επόμενη εβδομάδα. Αυτό το αποτέλεσμα συνέβη αφού ελέγχθηκε (α) η πρόσφατη, παρελθούσα και ετήσια διακύμανση του όγκου δεδομένων θρησκευτικών αναζητήσεων, (β) η αύξηση στην αναζήτηση του όγκου δεδομένων που συνδέεται με τις θρησκευτικές αργίες/γιορτές, και (γ) η μεταβολή στις αναζητήσεις για μη απειλητικές για τη ζωή ασθένειες (πονόλαιμος). Οι διαδικασίες μείωσης της απειλής στη διαχείριση του τρόμου εμφανίζονται σε ολόκληρο τον πλανήτη. Επιπλέον, μπορεί να εμφανιστούν σε πολύ μεγαλύτερες περιόδους από εκείνες που μελετήθηκαν στο εργαστήριο. Η διαχείριση των φόβων για το θάνατο μέσω της ρύθμισης των θρησκευτικών πεποιθήσεων φαίνεται να είναι πολιτισμικά διάχυτη.

Pelham B.W. et al. (2018). Searching for God: Illness-Related Mortality Threats and Religious Search Volume in Google in 16 Nations. Personality and Social Psychology Bulletin. Vol 44, Issue 3, 2018. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0146167217736047

Copyright, 9/2/18, I. N. T.

 

 

Ελευθερία, Δημοκρατία και Αξίες

photo by dawid zawila on unsplash

Στις αποκαλούμενες δημοκρατίες, αν και πολλά πολιτικά μέτρα έχουν προσφάτως περιορίσει την προσωπική ελευθερία των πολιτών, δεν έχουν οργανωθεί σημαντικές διαδηλώσεις εναντίων τέτοιων περιορισμών. Η βασική ιδέα που βασίζεται στο συγκεκριμένο άρθρο του Passini* (Κοινωνικός Ψυχολόγος PhD, University of Bologna) είναι ότι οι πολίτες που ζουν σε δημοκρατίες έχουν συχνά υπερεκτιμημένη αντίληψη της ελευθερίας επιλογής τους. Αυτή η αντίληψη μπορεί να οδηγήσει στον κίνδυνο μη αναγνώρισης πιθανών περιορισμών των ελευθεριών με συνέπεια να μην είναι διατεθειμένοι να διαμαρτυρηθούν για να τις υπερασπιστούν. Στη μελέτη του εξετάζονται ορισμένες κοινωνικοψυχολογικές μεταβλητές που εμποδίζουν ή ευνοούν την αναγνώριση αυτών των περιορισμών της ελευθερίας επιλογής στις δημοκρατίες. Συγκεκριμένα, ένας πολιτικός προσανατολισμός που βασίζεται σε αξίες και μια ισχυρή ηθική στάση απέναντι στην κοινωνική ισότητα θεωρείται ότι οδηγούν τους πολίτες να έχουν μια πιο ενεργή αξιολόγηση των θεσμικών πολιτικών ανεξάρτητα από το πολιτικό σύστημα στο οποίο ζουν.

In so-called democracies, although several political measures have recently curbed citizens’ personal freedom (e.g., 2001 US Patriot Act), no major demonstrations have been organized against such restrictions. The main idea underlying this manuscript is that citizens living in democracies often have an overestimated perception of their freedom of choice. This perception may lead to the risk of not recognizing possible restrictions of liberties with the consequence of being less prepared to protest in order to defend them. Some sociopsychological variables that prevent or favor the recognition of these limitations of freedom of choice in democracies are considered. In particular, a value-based political orientation and a strong moral stance toward social equality are thought to lead citizens to have a more active evaluation of institutional policies regardless of the political system they live in.

* Passini, S. (2017). Freedom, democracy, and values: Perception of freedom of choice and readiness to protest. Culture & Psychology. Vol 23, Issue 4. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1354067X17692116

Δημοκρατία:

http://www.huffingtonpost.gr/2017/10/21/dhmokratia-ereyna-xores-pew-leitoyrgei-eidiseis-politiki_n_18344068.html

http://www.biblionet.gr/book/178353

http://www.biblionet.gr/book/183260

http://www.biblionet.gr/book/184789

Copyright, 22/11/17, I. N. T.

 

 

Για τι πολεμούν οι πολεμιστές

photo by paul bence on unsplash

Γιατί είναι μερικοί άνθρωποι πρόθυμοι να διακινδυνεύσουν τη ζωή τους - ακόμα και τη ζωή των παιδιών τους - για να πολεμήσουν έναν εχθρό; Μια ασυνήθιστη μελέτη [εθνογραφική έρευνα πεδίου και συνεντεύξεις με πολεμιστές πρώτης γραμμής ενάντια στο ισλαμικό κράτος (combatants fighting against the Islamic State (ISIS, ISIL), including members of the Kurdistan Worker’s Party (PKK), and other frontline fighters in northern Iraq in February–March 2015, as well as captured ISIS fighters], που δημοσιεύτηκε μόλις χτες*, διαπιστώνει ότι ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι η δύναμη της δέσμευσης για μια "ιερή" ή βαθιά αξία ή ιδέα - αλλά όχι απαραίτητα θρησκευτική.

*Ángel Gómez et al. (2017). The devoted actor’s will to fight and the spiritual dimension of human conflict. Nature Human Behaviour 1, 673–679. https://www.nature.com/articles/s41562-017-0193-3

Copyright, 5/10/17, I. N. T.

 

 

Ψυχολογικές έρευνες για τον εξτρεμισμό

photo by paul bence on unsplash

Τι λέει η ψυχολογική έρευνα και θεωρία για τον βίαιο εξτρεμισμό;

Οι εξτρεμιστικές ομάδες προσφέρουν την αίσθηση του «ανήκειν» στα μέλη τους και τα βοηθούν να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα για τον εαυτό τους και τον κόσμο (Silke, 2008).

Οι περισσότεροι εξτρεμιστές δεν είναι ψυχικά διαταραγμένοι (Borum, 2014).

Το μοτίβο της βίαιης εξτρεμιστικής σκέψης χαρακτηρίζεται από την αντίληψη της αίσθησης του αδικούμενου και του περιθωριοποιημένου (Saucier et al. 2009). Αυτή η σκέψη μπορεί να οδηγήσει στη συμπεριφορά της απανθρωποίησης του εχθρού, όπου η ανθρώπινη ζωή της εξωομάδας δεν έχει κανένα νόημα.

Ο εξτρεμισμός και ο φονταμενταλισμός προσφέρει λύσεις στις υπαρξιακές ανησυχίες (Gibbs, 2005). Όσοι ενσωματώνονται σε τέτοιες ομάδες εξιτάρονται από τον κίνδυνο και την ανεύρεση ενός νοήματος, όταν δεν έχουν στη ζωή τους κανένα άλλο νόημα.

Περισσότερα:

https://digest.bps.org.uk/2014/10/27/the-psychology-of-violent-extremism-digested/

Copyright, 25/5/17, I. N. T.

 

 

Copyright, 2017, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά. 

 

 

 

Ενημερωθείτε για τις Ψυχολογικές Υπηρεσίες μας

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Πρόσωπο επικοινωνίας

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc Occ Psy

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2018