Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

>Βιογραφικό  >Επικοινωνήστε μαζί μου  >Υπηρεσίες  >Blog  >English   

 

 

Εφαρμοσμένη Ψυχολογία το 2017 - Φθινόπωρο

 

Δεξαμενή σκέψης

Ψυχολογική επιστημονική θεωρία και πράξη

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy
 

 

η ψυχολογία μέσα από διεπιστημονική προοπτική

για τη διευκόλυνση και ενδυνάμωση της καθημερινής ζωής
των ανθρώπων, των ομάδων, των οργανώσεων, της κοινότητας

 

 

Λωτός

Εξάρτηση και παθολογίες στον κυβερνοχώρο

Μοναξιά, αϋπνία και σχέσεις με φυσικά αντικείμενα

Θρησκευτικές κοινότητες και άνθιση της ανθρωπότητας

Εσωστρέφεια και ηγεσία ομάδων

Εργασιακές δεξιότητες 2020

Το καμουφλάζ του αυτισμού

Ψυχογενής αμνησία

Καταλαβαίνοντας τον εαυτό μας, καταλαβαίνουμε τους άλλους

Αληθινός, αυθεντικός εαυτός

Θέλετε να αξιοποιήσετε τη δεξαμενή σκέψης μας εμβαθύνοντας στα θέματά της; Δείτε πώς.

 

 

Λωτός

photo by ioanna triperina on clevercareer

Είσοδος. Λήθη. Μνήμη. Φόβος. Έρωτας. Μέρα.

Copyright, 22/11/17, I. N. T.

 

 

Εξάρτηση και παθολογίες στον κυβερνοχώρο

Η εξάρτηση από το διαδίκτυο και οι παθολογικές μορφές της χρήσης του κυβερνοχώρου, όπως cyberbullying, cyberterror, cybersex, cyberporn, cybersuicide, αναφέρονται ως οι σύγχρονες ψυχολογικές διαταραχές.

Τι συμβαίνει;

Η χρήση της τεχνολογίας που από μέσο εξυπηρέτησης του ανθρώπου μετατρέπεται σε μέσο ολοκληρωτικής επιβολής;

Η εικονική πραγματικότητα ως υποκατάστατο της μίζερης καθημερινότητας;

Η έλλειψη νοήματος στην πραγματική ζωή οδηγεί στην αναζήτηση μιας ψηφιακής δεύτερης ζωής για την πραγμάτωση του ανικανοποίητου της πρώτης;

Η αλλοτρίωση του ανθρώπου, της επικοινωνίας και των σχέσεων;

Copyright, 15/11/17, I. N. T.

 

 

Μοναξιά, αϋπνία και σχέσεις με φυσικά αντικείμενα

Από την ψυχολογική έρευνα επιλέγουμε τρία ευρήματα για τη μοναξιά, την αϋπνία και τις σχέσεις με φυσικά αντικείμενα, που η αδιόρατη σύνδεση μεταξύ τους τα κάνει ιδιαίτερα ενδιαφέροντα:

Η μοναξιά μάς κάνει να θέλουμε να κάνουμε κάτι για τις απούσες ή μη ικανοποιητικές κοινωνικές μας σχέσεις, και μας ενθαρρύνει να εστιάζουμε την προσοχή στα δικά μας ενδιαφέρονται και την ευημερία μας. Cacioppo J.T., Chen H.Y., Cacioppo S. (2017). Reciprocal Influences Between Loneliness and Self-Centeredness: A Cross-Lagged Panel Analysis in a Population-Based Sample of African American, Hispanic, and Caucasian AdultsPersonality and Social Psychology Bulletin. Vol 43, Issue 8.

Η ιδέα ότι έχουμε δυσκολίες στον ύπνο προκαλεί περισσότερα προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας, παρά η ίδια η αϋπνία.

Lichstein K.L. (2017). Insomnia identity. Behaviour Research and Therapy. Volume 97October 2017, Pages 230-241.

Δίνουμε αξία στα φυσικά αντικείμενα γιατί τα κατέχουμε ή περιμένουμε να τα κατακτήσουμε, κυρίως επειδή τα θεωρούμε προέκταση του εαυτού μας, αξία την οποία δεν μπορούμε να δώσουμε στα ψηφιακά αντικείμενα. Atasoy O. & Morewedge C. K. (2017). Digital Goods Are Valued Less Than Physical Goods. Journal of Consumer Research. October 2017.

Copyright, 2/11/17, I. N. T.

 

 

Θρησκευτικές κοινότητες και άνθιση της ανθρωπότητας

Η συμμετοχή σε θρησκευτικές υπηρεσίες συνδέεται με πολλές πτυχές της ακμής (άνθισης) της ανθρωπότητας, συμπεριλαμβανομένης της ευτυχίας και της ικανοποίησης από τη ζωή, της ψυχικής και σωματικής υγείας, της σημασίας και του σκοπού, του χαρακτήρα και της αρετής και των στενών κοινωνικών σχέσεων. Τα αποδεικτικά στοιχεία για τις επιπτώσεις των θρησκευτικών κοινοτήτων σε αυτά τα ακμάζοντα αποτελέσματα προέρχονται σε αυτό το άρθρο* από αυστηρά διαχρονικές μελέτες με εκτεταμένο έλεγχο των παραγόντων που υπάρχουν ταυτόχρονα προκαλώντας πιθανή σύγχυση. Οι σχέσεις με την ακμή είναι πολύ ισχυρότερες στην κοινοτική θρησκευτική συμμετοχή παρά στην πνευματική-θρησκευτική ταυτότητα ή στις ιδιωτικές πρακτικές. Ενώ η κοινωνική υποστήριξη είναι ένας σημαντικός μηχανισμός που συνδέει τη θρησκεία με την υγεία, αυτό εξηγεί μόνο ένα μικρό μέρος των σχέσεων. Πολλοί άλλοι μηχανισμοί φαίνεται να λειτουργούν επίσης. Αυτοί μπορεί να είναι η συμβολή των θρησκευτικών αξιών και πρακτικών, ενισχυμένων από κοινωνικούς δεσμούς και κανόνες, που δίνουν στις θρησκευτικές κοινότητες τις ισχυρές επιπτώσεις τους σε τόσες πτυχές της ακμής της ανθρωπότητας.

Participation in religious services is associated with numerous aspects of human flourishing, including happiness and life satisfaction, mental and physical health, meaning and purpose, character and virtue, and close social relationships. Evidence for the effects of religious communities on these flourishing outcomes now comes from rigorous longitudinal study designs with extensive confounding control. The associations with flourishing are much stronger for communal religious participation than for spiritual-religious identity or for private practices. While the social support is an important mechanism relating religion to health, this only explains a small portion of the associations. Numerous other mechanisms appear to be operative as well. It may be the confluence of the religious values and practices, reinforced by social ties and norms, that give religious communities their powerful effects on so many aspects of human flourishing.

* Tyler J. VanderWeele (2017). Religious Communities and Human Flourishing. Current Directions in Psychological Science. Vol 26, Issue 5, Oct. 2017, Sage Journals. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0963721417721526

Copyright, 31/10/17, I. N. T.
 

 

Εσωστρέφεια και ηγεσία ομάδων

Οι εσωστρεφείς υπερεκτιμούν πόσο στρεσογόνος μπορεί να είναι μια νέα εμπειρία ανάληψης ηγετικών καθηκόντων όταν χρειάζεται να ηγηθούν μιας ομάδας. Έτσι χάνουν ευκαιρίες τις οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν καλύτερα από τους εξωστρεφείς λόγω των προσόντων τους και της προσωπικότητάς τους. Για αυτό οι ερευνητές προτείνουν την παροχή βοήθειας στους εσωστρεφείς ώστε να καταλάβουν ότι μπορεί να απολαύσουν την ηγεσία ομάδων περισσότερο από όσο αρχικά εκτιμούν.

Η έρευνα θα δημοσιευτεί στην αρχή του νέου έτους εδώ:

Spark Α., Stansmore Τ., Peter O'Connor (2018). The failure of introverts to emerge as leaders: The role of forecasted affect. Personality and Individual Differences, Volume 121, 15 January 2018, Pages 84-88.

Copyright, 19/10/17, I. N. T.

 

 

Εργασιακές δεξιότητες 2020

Το 2011 το Institute for the Future (for University of Phoenix Research Institute) προέβλεψε τις εργασιακές δεξιότητες για το έτος 2020.

Βαδίζοντας προς το τέλος των χρονικών ορίων της πρόβλεψης ας κρίνουμε πόσο ισχύει και πού βρισκόμαστε ως πρόσωπα σε σχέση με αυτή.

Ο ΚΟΣΜΟΣ:

Η μακροζωία αλλάζει τη φύση της εργασίας και της μάθησης.

Ο κόσμος γίνεται ένα προγραμματισμένο σύστημα.

Οι επιχειρήσεις αλλάζουν τον τρόπο παραγωγής δίνοντας έμφαση στη δημιουργικότητα.

Η ρομποτική παίρνει τη θέση του εργατικού δυναμικού.

Νέα εργαλεία επικοινωνίας χρειάζονται ψηφιακό γραμματισμό.

Η παγκοσμιοποίηση χρειάζεται τη διαφορετικότητα και την προσαρμοστικότητα.

ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ:

Σχεδιαστικός τρόπος σκέψης

Εικονική συνεργασία

Διαπολιτισμική επάρκεια

Διαχείριση γνωστικής υπερφόρτωσης

Ψηφιακός γραμματισμός

Διαθεματικότητα-διεπιστημονικότητα

Κοινωνική ευφυία

Καινοφανής και ευέλικτη σκέψη

Κοινή λογική

Copyright, 4/10/17, I. N. T.

 

 

Το καμουφλάζ του αυτισμού

Η διάγνωση του αυτισμού γίνεται συνηθέστερα στην παιδική ηλικία. Σε κάποιες περιπτώσεις η διάγνωση γίνεται πολύ αργότερα, ακόμα και στην ενήλικη ζωή, και αυτό λέγεται ότι αφείλεται στο «καμουφλάζ του αυτισμού»*. Το καμουφλάζ επιτυγχάνεται όταν αξιοποιούνται κοινωνικά κατάλληλες συμπεριφορές όπως η διατήρηση της οπτικής επαφής στις συζητήσεις, η μίμηση εκφράσεων του προσώπου και τα ανέκδοτα που λέγονται από μνήμης.

*Meng-Chuan Lai, et al. (2017). Quantifying and exploring camouflaging in men and women with autism. Autism. Vol 21, Issue 6.

Copyright, 29/9/17, I. N. T.

 

Ψυχογενής αμνησία

Η ψυχογενής αμνησία μπορεί να οφείλεται σε τραυματισμό του εγκεφάλου (αν και όχι τόσο σοβαρό που να δικαιολογεί τα προβλήματα μνήμης), σε κατάθλιψη, σε οικογενειακά προβλήματα, σε προβλήματα σχέσεων, σε επαγγελματικά προβλήματα, σε προβλήματα στην παιδική ηλικία, σε χρήση ουσιών και αλκοόλ*. Κι αφού είναι ψυχολογικοί οι λόγοι που τη δημιουργούν, αντιμετωπίζεται ψυχολογικά (σκέψη, συναίσθημα, συμπεριφορά, σχέσεις).

*Neil A. Harrison et al. (2017). Psychogenic amnesia: syndromes, outcome, and patterns of retrograde amnesia. Brain, Volume 140, Issue 9, 1 September 2017, Pages 2498–2510, https://doi.org/10.1093/brain/awx186

Ρωτάτε και απαντάμε:

- Δηλαδή ο εγκέφαλος έχει τη δυνατότητα να διαγράψει ότι τον έχει πονέσει πολύ? Αυτό θεωρητικά μπορεί να είναι καλό για αυτούς που το βίωσαν, για τους οικείους τους όμως είναι ένα ερώτημα πώς γίνεται κάτι τέτοιο.

- Οι συγγραφείς του άρθρου καταλήγουν παραθέτοντας τα λόγια των ψυχολόγων του Πανεπιστημίου του Cambridge, Michael Anderson και Simon Hanslmayr: «Μηχανισμοί ελέγχου μεσολαβούντος του προμετωπιαίου φλοιού διακόπτουν τη μνημονική λειτουργία και βλάπτουν τη μνήμη ... Είμαστε ... συνωμότες στη δική μας απώλεια μνήμης».
Εξηγώ πιο απλά ότι η σκέψη, το συναίσθημα και η συμπεριφορά έχουν, συνολικά, ως νευροανατομικό υπόστρωμα τον προμετωπιαίο φλοιό, και σε ψυχοκοινωνικές καταστάσεις σαν κι αυτές που αναφέρθηκαν δίνεται το έναυσμα στον εγκέφαλο να λειτουργήσουν οι μηχανισμοί ελέγχου και να «ξεχαστούν» δυσάρεστες εμπειρίες.
Αυτά νευροψυχολογικά.
(περισσότερα για το προμετωπιαίο φλοιό εδώ: http://www.indeepanalysis.gr/ygeia/syntomh-anafora-sth-leitourgikothta-tou-metwpiaiou-lovou-tou-egkefalou)
Κατά τον Freud τα ψυχικά τραύματα απωθούνται στο ασυνείδητο. Θεωρητικά ξεχνιούνται. Πρακτικά, βρίσκουν τρόπο να «διαρρεύσουν» και να δηλώσουν το παρόν. Κι αυτό ταλαιπωρεί εαυτούς και οικείους.

- Στους οικείους το καταλαβαίνω αλλά σε αυτούς που έχουν ξεχάσει πώς να διαρρεύσουν; Ακουμπώντας σε τι;

- Γιατί δεν έχουν ξεχάσει. Νομίζουν ότι έχουν ξεχάσει. Η μνήμη όμως (του τραύματος) είναι γραμμένη στο ασυνείδητο.

- Και κάποια στιγμή αυτό θα βγει δηλαδή;

- Δεν θα βγει απαραιτήτως. Αλλά εάν υπάρχουν "κραδασμοί", θα βγει.

Copyright, 29/9/17, I. N. T.

 

Καταλαβαίνοντας τον εαυτό μας, καταλαβαίνουμε τους άλλους

Η Θεωρία του Νου (Premack & Woodruff, 1978) πρεσβεύει ότι καθένας μας βασίζεται σε μια ψυχολογία του κοινού νου που μας επιτρέπει να αποδίδουμε νοητικές καταστάσεις (συναισθήματα, σκέψεις, αντιλήψεις, πεποιθήσεις, επιθυμίες, προθέσεις, προσδοκίες, όνειρα, ευχές) στους εαυτούς μας και στους άλλους, με στόχο την ερμηνεία της συμπεριφοράς. Σε μια πρόσφατη έρευνα* βρέθηκε ότι η ψυχοεκπαίδευση στη θεωρία του νου ώστε να καταλαβαίνουμε καλύτερα τον εαυτό μας, συνδέεται στενά με την κοινωνική ευφυία μας, την ικανότητά μας να καταλαβαίνουμε τους άλλους.

Αληθινός, αυθεντικός εαυτός

Η έννοια του "αληθινού/αυθεντικού εαυτού" δεν στέκει επιστημονικά γιατί είναι υποκειμενική και δεν επαληθεύεται συμπεραίνουν σημαντικοί ερευνητές ψυχολόγοι και φιλόσοφοι σε πρόσφατη δημοσίευση*. Όμως, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι - και μάλιστα οι άνθρωποι σε διαφορετικούς πολιτισμούς - αντιλαμβάνονται την έννοια ως "τον ηθικό και καλό εαυτό τους", και είναι χρήσιμο γιατί αυτό βοηθά την κρίση και τη συμπεριφορά τους ώστε να διαμορφώνουν κοινωνικούς δεσμούς.

* Nina StrohmingerJoshua KnobeGeorge Newman (2017). The True Self: A Psychological Concept Distinct From the Self. Perspectives on Psychological Science.Vol 12, Issue 4.

Copyright, 8/9/17, I. N. T.

 

 

Όλα τα θέματα της δεξαμενής σκέψης μας εδώ.

 

Το θέμα της εποχής:

Ψηφιακός γραμματισμός: η ψυχική του διάσταση

 

 

Θέλετε να αξιοποιήσετε τη δεξαμενή σκέψης μας εμβαθύνοντας στα θέματά της; Δοκιμάστε κάποιον από τους παρακάτω τρόπους:

 

Ομαδικές συναντήσεις στο χώρο μας. Οι ενδιαφερόμενοι (μεμονωμένα ή ως ομάδα) δηλώνουν το ενδιαφέρον τους και αφήνουν τα υπόλοιπα πάνω μας. Μέγεθος ομάδας: 8 άνθρωποι (+/- 4). Διάρκεια συνάντησης: 2 ώρες. Συχνότητα συναντήσεων: μία φορά το μήνα ή όπως το προσδιορίζει η ομάδα. Αριθμός συναντήσεων: 6 και όσες ακόμα θέλει η ομάδα. Χαρακτήρας συνάντησης: βιωματικός.

 

Ανοιχτή συναντήση, διάρκειας 2 ωρών, που περιλαμβάνει παρουσίαση ενός θέματος με οπτικοακουστικά μέσα και συζήτηση. Η διοργάνωση γίνεται από τον φορέα που ενδιαφέρεται να παρέχει ευκαιρίες ευαισθητοποίησης και ψυχοεκπαίδευσης στα μέλη του (μικρές ομάδες έως 25 ατόμων, μεσαίες ομάδες έως 50 ατόμων, μεγάλες ομάδες έως 100 ατόμων, ή πολύ μεγάλες ομάδες). Δεχόμαστε προσκλήσεις από παντού.

 

Ατομικά εξυπηρετούμε διαρκώς ενηλίκους και ανηλίκους με τις υπηρεσίες μας:

Ψυχολογική υποστήριξη

Ψυχολογική συμβουλευτική

Ψυχολογικό coaching

Ψυχολογική θεραπεία.

 

Όποιος ενδιαφέρεται για συμμετοχή στις ομαδικές συναντήσεις, για οργάνωση κάποιας ανοιχτής συνάντησης ή για ατομικές συνεδρίες, μάς παίρνει τηλέφωνο ή μάς στέλνει μήνυμα.

 

 

 

Copyright, 2017, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά. 

 

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, αριθμός αδείας ψυχολόγου 3750-19/5/97

CleverCareer, Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

Έδρα: Γληνού 38, 32200 Θήβα | T. +302262302619 | K. +306977702872

email: ioanna.triperina at clevercareer.gr | skype: iotrip

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017