Κέντρο  Ψυχολογικών  Εφαρμογών  για  Ενηλίκους  Ανηλίκους  Ομάδες  Οργανώσεις  Κοινότητες

Ψυχολογικές Υπηρεσίες | Επαγγελματική Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση | Έρευνα και Καινοτομία

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, T. +302262302619, K. +306977702872, skype: iotrip

 

> Βιογραφικό  > Επικοινωνήστε μαζί μας

 

ψυχική υγεία και ευημερία | ανθρώπινες σχέσεις | οικογένεια, παιδί, έφηβος | εργασία/επιχειρήσεις | μάθηση και ανάπτυξη | περιβάλλον | ευάλωτες ομάδες

 

 

Αυτοβοήθεια, Βοήθεια και Επαγγελματική Βοήθεια

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy

 

Διαχείριση Κρίσεων

Σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, σε ψυχοπιεστικά γεγονότα, δεν αντιδρούν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Παράγοντες που επηρεάζουν τον τρόπο αντίδρασης είναι η ένταση του συμβάντος, η προσωπικότητα του ανθρώπου, η προηγούμενη εμπειρία του σε παρόμοια συμβάντα, η ύπαρξη κοινωνικού δικτύου υποστήριξης, η σωματική υγεία του, το ιστορικό ψυχικής υγείας, το πολιτισμικό υπόβαθρο, η ηλικία του, και η ευαλωτότητά του (πχ. ειδικές ανάγκες, μονογονεικότητα, εγκυμοσύνη, εγκλεισμός, φτώχια κλπ.).

 

Επίλυση Προβλημάτων

συναισθηματικών και διαπροσωπικών
Για να λύσουμε ένα πρόβλημα αναλύουμε τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας και προσδιορίζουμε το σκοπό ρωτώντας «τι θέλω να πετύχω». Έτσι έχουμε τη δυνατότητα να ορίσουμε εκ νέου το πρόβλημα και να απαντήσουμε στο απλό ερώτημα «τίνος είναι το πρόβλημα» που συνήθως έχει καθοριστική σημασία. Δοκιμάζουμε εναλλακτικές δυνατότητες στην προσπάθειά μας να επιλέξουμε την καταλληλότερη. Αναλύουμε επιμέρους βήματα, κατατμίζοντας σε μικρότερα προβλήματα που είναι ευκολότερο να επιλυθούν. Βρίσκουμε τις αναλογίες που έχει το τωρινό μας πρόβλημα με προβήματα άλλων, ευκολότερα προβλήματα, ή προγενέστερα προβλήματα που έχουμε στην εμπειρία μας.

 

Στρατηγικές Διαχείρισης Προβλημάτων

"Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά. Οδ. Ελύτης".

Θετικές

Ξεκούραση, ισορροπημένη διατροφή, συζήτηση με συγγενείς και φίλους, μοίρασμα ανησυχιών με ανθρώπους εμπιστοσύνης, χαλάρωση, άσκηση, κοινωνική συμμετοχή, επίγνωση και εφαρμογή προηγούμενων στρατηγικών που έχουν αποδειχτεί επιτυχείς, πρακτική και συναισθηματική αντιμετώπιση.

Αρνητικές

Νακρωτικά, αλκοόλ, κάπνισμα, φάρμακα χωρίς ιατρική συνταγή, υπερβολική διάρκεια ή έλλειψη ύπνου, υπερβολική εργασία, κοινωνική απομόνωση και απόσυρση, μειωμένο ενδιαφέρον για προσωπική υγιεινή και φροντίδα, άσκηση βίας, αποφυγές, μοιρολατρία.

 

Ο φαύλος κύκλος
Όταν πάσχουμε και πονάμε (σώμα), φοβόμαστε για το μέλλον (συναίσθημα), δεν τρεφόμαστε σωστά και δεν κάνουμε άλλα πράγματα που μας βοηθάνε (συμπεριφορά). Και δεν θέλουμε να πεθάνουμε αλλά κι ούτε μπορούμε να υπομείνουμε (σκέψεις). Καθώς δεν πράττουμε αυτό που μας βοηθάει αλλά το αντίθετο (συμπεριφορά), ενισχύουμε την πάθηση, τον πόνο μας (σώμα) και μπαίνουμε στον φαύλο κύκλο. Το ζητούμενο για την ψυχολογία είναι να σπάσουμε το φαύλο κύκλο καθώς διαχειριζόμαστε τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τη συμπεριφορά μας.

 

Αντιμετώπιση Φόβου

Όταν φοβάμαι και φοβάμαι το φόβο μου, δεν τον αποδέχομαι, τον κρύβω. Αυτό μπορεί να με κάνει αδρανή, αποξενωμένο, καχύποπτο, υπερπροστατευτικό ακόμα και αυταρχικό, τυραννικό, στις σχέσεις μου με τους άλλους. Αυτό μπορεί να με κάνει να χρειάζομαι προστάτες και σωτήρες ή να αναλαμβάνω ο ίδιος αυτό το ρόλο.

Όταν φοβάμαι και αποδέχομαι το φόβο μου ως ένα φυσικό, ανθρώπινο συναίσθημα, τότε μπορώ να αναμετρηθώ μαζί του. Μπορώ να δοκιμάζω δυνατότητες, να κάνω λάθη, να αναλαμβάνω την ευθύνη για αυτά, να μαθαίνω από αυτά και να αλλάζω, μπορώ να συνεργάζομαι, να κάνω διάλογο, να ακούω, να μιλάω, να εξελίσσομαι.

Όταν υιοθετώ φόβους άλλων, ή κατασκευασμένους και επιβεβλημένους από άλλους φόβους, τότε χρειάζεται να εξετάσω ποιοι εξυπηρετούνται και πόσο έχω πέσει θύμα χωρίς να το καταλάβω: μήπως δεν πρόκειται για δικούς μου φόβους, αλλά για κοινωνικά επιβεβλημένους φόβους, όπως κατευθύνει η μόδα ή η τάση των πολλών;

 

Συναισθηματική Διατροφή

Παρατηρούμε τη διατροφή μας: πώς τρώμε, πότε, τι, πού και πόσο; Γιατί; Με το «γιατί» καλούμαστε να διερευνήσουμε πώς νιώθουμε κάθε φορά που η διατροφή μας είναι άξια προσοχής. Τα συναισθήματα που αναδεικνύονται είναι εκείνα που χρειάζεται να διαχειριστούμε, σε πλάτος ή σε βάθος. Παρατηρούμε τι μας ωφελεί και τι μας βλέπτει ως προς το είδος και την ποσότητα της τροφής. Προσαρμόζουμε αναλόγως τις διατροφικές μας συνήθειες. Για να μπορεί να γίνει αυτό χρειαζόμαστε τη συμμαχία των συναισθημάτων και των σκέψεών / πεποιθήσεών μας, όπως μας βοηθάει να το πετύχουμε η ψυχολογία.

 
Ανθεκτικότητα
Ανθεκτικότητα είναι ο ψυχολογικός μηχανισμός αποτελεσματικής προσαρμογής σε κρίσεις, αντιξοότητες, τραύματα, τραγωδίες, απειλές ή σημαντικές πηγές στρες, όπως τα σοβαρά προβλήματα 
στην υγεία, στην οικογένεια, στις σχέσεις, στο χώρο εργασίας και στα οικονομικά. Η ανθεκτικότητα καλλιεργείται με την ανάπτυξη κατάλληλων σκέψεων (τον επαναπροσδιορισμό βαθύτερων πεποιθήσεων), 
συναισθημάτων και συμπεριφορών. Ανθεκτικότητα δεν σημαίνει έλλειψη συναισθηματικής δυσφορίας και θλίψης, αλλά αντοχή, ελαστικότητα και λειτουργική αντιμετώπισή τους. 

 

Επαγγελματική Βοήθεια

Εάν τον τελευταίο μήνα (τουλάχιστον) έχετε έντονες σκέψεις που σας αναστατώνουν, εάν είστε νευρικοί ή θλιμμένοι, εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα ύπνου, εάν καταφεύγετε στη χρήση ουσιών, εάν αποφεύγετε ανθρώπους ή καταστάσεις, εάν δεν δείχνετε ανάλογο ενδιαφέρον σε πράγματα που σας ενδιέφεραν παλιότερα, τότε η αυτοβοήθεια δεν αρκεί και χρειάζεται να συμβουλευτείτε την ψυχολόγο.

 

Κοινωνική Υποστήριξη

Εάν είστε συγγενής ή φίλος ανθρώπου που αντιμετωπίζει μια κρίση, ένα ψυχοπιεστικό γεγονός, αναγνωρίστε τα όριά σας. Ο ρόλος σας είναι να παρατηρήσετε και να εντοπίσετε το πρόβλημα (απομόνωση, κλάμα, έλλειψη ύπνου, ατημέλητη εμφάνιση, νεύρα, σιωπή, τρέμουλο, δυσκολία αναπνοής...), να ακούσετε με τα αυτιά, τα μάτια και την καρδιά όσα θέλει ο άνθρωπος να μοιραστεί μαζί σας, και να τον παραπέμψετε στην ψυχολόγο, η οποία, ανάλογα με το είδος και την ένταση των δυσκολιών, μπορεί να κάνει παραπομπή σε ψυχίατρο ή νευρολόγο. Το ίδιο χρειάζεται να κάνουν και οι εργαζόμενοι σε θέσεις παροχής βοήθειας σε ανθρώπους, οι εκπαιδευτικοί, ή οι εθελοντές ΜΚΟ. Στις μέρες μας δεν είναι ταμπού. Εξάλλου οι ψυχολογικές υπηρεσίες απευθύνονται στο μέσο φυσιολογικό άνθρωπο όταν βιώνει κρίσεις, αντιξοότητες, τραύματα, τραγωδίες, απειλές, σημαντικά ψυχοπιεστικά γεγονότα (στρες).

 

 

© Copyright 21.9.16, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά.

 

 

Ενημερωθείτε για τις Ψυχολογικές Υπηρεσίες μας

 

Εδώ μάθαμε για τις ψυχολογικές πρώτες βοήθειες

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η Ι. Ν. Τριπερίνα - CV

 

    

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

 

         

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017, αριθμός αδείας ψυχολόγου 3750-19/5/97

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, T. +302262302619, K. +306977702872, skype: iotrip