Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

>Βιογραφικό  >Επικοινωνήστε μαζί μου  >Υπηρεσίες  >Blog  >English   

 

 

ψυχική υγεία και ευημερία | ανθρώπινες σχέσεις | οικογένεια, παιδί, έφηβος | εργασία/επιχειρήσεις | μάθηση και ανάπτυξη | πολιτισμός

 

 

Κοινωνικές Τάξεις

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy,

 

photo by kayle kaupanger on unsplash

 

____________________

Σημάδια κοινωνικής τάξης: η εμπειρία των οικονομικών ανισοτήτων στην καθημερινή ζωή

 

Αποδελτίωση/μετάφραση της Ι.Ν.Τριπερίνα από το άρθρο

 

Signs of Social Class: The Experience of Economic Inequality in Everyday Life

Michael W. Kraus, Jun Won Park, Jacinth J. X. Tan

Perspectives on Psychological Science

Vol 12, Issue 3, May 2017

http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1745691616673192  

 

Όσο αυξάνονται οι οικονομικές ανισότητες τόσο αυξάνονται και οι κοινωνικές, επηρεάζοντας δυσμενώς την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων. Σύμφωνα με πολλές μετρήσεις οι οικονομικές ανισότητες βρίσκονται σήμερα στην κορυφή της ιστορικής εξέλιξης (Organisation for Economic Co-operation and Development, 2014; Piketty & Saez, 2014).

 

Οι οικονομικές ανισότητες βιώνονται καθημερινά καθώς επικοινωνούνται σινιάλα κοινωνικής τάξης: συμπεριφορές που παρέχουν πληροφορίες για τα εισοδήματα ενός προσώπου, τα εκπαιδευτικά του επιτεύγματα ή την επαγγελματική του κατάσταση (Adler et al., 1994; Oakes & Rossi, 2003). Οι κοινωνικές ανισότητες φαίνονται στην κοινωνική αλληλεπίδραση με ξένους, στην επιβίβαση σε αεροπλάνα και πλοία, στην μετακίνηση από ένα σχολείο σε άλλο ή από μια γειτονιά σε άλλη (Desmond, 2016).  Οι ρομαντικές σχέσεις συμβαδίζουν με την κοινωνική τάξη, καθώς οι άνθρωποι επιλέγουν συντρόφους με ανάλογο εκπαιδευτικό, οικονομικό και επαγγελματικό επίπεδο (Schwartz, 2013). Η πιθανότητα αλλαγής στην ιεραρχία των κοινωνικών τάξεων προς τα πάνω ή προς τα κάτω είναι περιορισμένη, όσο πιο δύσκολη είναι η οικονομική κινητικότητα (Davidai & Gilovich, 2015; Kraus & Tan, 2015).

 

Κοινωνική σύγκριση είναι η αναπόφευκτη πλευρά της αντίληψης των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων (Brickman & Bulman, 1977; Brown, Ferris, Heller, & Keeping, 2007) που λειτουργεί ως μέσο για να συγκεντρώσουν τα πρόσωπα πληροφορίες για τον εαυτό, να ρυθμίσουν τα συναισθήματα και τους στόχους τους, να διαχειριστούν την αβεβαιότητα και να κρίνουν την κανονικότητα των γεγονότων της προσωπικής ζωής (e.g., Taylor & Lobel, 1989).

 

Οι έρευνες υποστηρίζουν ότι η κοινωνική τάξη καθορίζεται από την τροφή που τρώνε οι άνθρωποι (Monisaivis & Drewnowski, 2009), τη μουσική και την τέχνη που απολαμβάνουν (DiMaggio & Useem, 1978; Peterson & Kern, 1996; Snibbe & Markus, 2005; Van Eijck, 2001), τις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου τους (Veblen, 1899/1973), τα γλωσσικά μοτίβα που χρησιμοποιούν (Labov, 1964, 1990, 2006), και τα ρούχα που φορούν (Gillath, Bahns, Ge, & Crandall, 2012).

 

Στις ΗΠΑ οι πολίτες κατηγοριοποιούνται σε τέσσερις κοινωνικές τάξεις, την κατώτερη, την εργατική, τη μεσαία και την ανώτερη, αν και το 90% των ανθρώπων αναγνωρίζουν τον εαυτό τους να εμπίπτουν σε μια από τις δύο μεσαίες κατηγορίες (Hout, 2008).

 

Οι παρατηρητές έχουν την τάση να μαντεύουν σωστά την κοινωνική τάξη κάποιου βασιζόμενοι (με την ακόλουθη ιεραχική σειρά, δηλαδή από το σωστό στο πιο σωστό) σε 60 δευτερόλεπτα παρατήρησης της συμπεριφοράς του, 20 φωτογραφίες του στο Facebook, και με τους τρεις τρόπους (συμπεριφορά, Facebook, ομιλία), ακούγοντας πώς προφέρει 7 απομονωμένες λέξεις (Hertenstein, Holmes, McCullough, & Keltner, 2009).

 

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να συνδέονται με ανθρώπους της ίδια τάξης. Σε ένα πρόσφατο πείραμα, οι φοιτητές που ταξινομούν τον εαυτό τους σε ανώτερη τάξη έδειξαν ότι προτιμούν να συνδεθούν ρομαντικά με πρόσωπα που χρησιμοποιούν σινιάλα ανώτερης τάξης (για παράδειγμα: θα ταξιδέψω στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι), ενώ οι φοιτητές που ταξινομούν τον εαυτό τους σε κατώτερη τάξη έδειξαν ότι προτιμούν να συνδεθούν ρομαντικά με πρόσωπα που χρησιμοποιούν σινιάλα κατώτερης τάξης (για παράδειγμα: θα βρω μια δουλειά αυτό το καλοκαίρι για να συμβάλλω στα οικογενειακά έξοδα) (Côté, Kraus, Piff, Beerman, & Keltner, 2014).

 

Υπάρχει η στερεότυπη εκτίμηση ότι οι πλούσιοι είναι λιγότερο θερμοί και περισσότερο ικανοί, ενώ οι φτωχοί είναι λιγότερο θερμοί και ικανοί (Fiske et al., 2002). Τα στερεότυπα αυξάνουν τις συγκρούσεις μεταξύ των τάξεων (Kraus & Mendes, 2014).

 

Οι άνθρωποι που επιθυμούν να μετακινηθούν προς τα πάνω στην ιεραρχία των τάξεων μπορούν να το καταφέρουν όταν εμφανίζονται σαν να ανήκουν στην τάξη που επιθυμούν να ανέβουν; Οι έρευνες υποστηρίζουν πως μπορούν. Για παράδειγμα στην παραπάνω έρευνα του Fiske et al., 2002 , οι άνθρωποι που μετέδιδαν σινιάλα σύμφωνα με το επιδιωκόμενο στερεότυπο των πλουσίων (λιγότερο θερμοί και περισότερο ικανοί), πέτυχαν να κάνουν τους άλλους να πιστεύουν ότι ανήκουν στην κοινωνική τάξη που επιδιώκουν.

 

Copyright, 9/9/2017, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά. 

__________________________________________

 

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η Ι. Ν. Τριπερίνα

 

    

Έδρα: Γληνού 38, 32200 Θήβα | T. +302262302619 | K. +306977702872

email: ioanna.triperina at clevercareer.gr | skype: iotrip

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017