CleverCareer Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

>Βιογραφικό  >Επικοινωνήστε μαζί μου  >Υπηρεσίες  >Blog  >English   

 

> Blog

ψυχική υγεία και ευημερία | ανθρώπινες σχέσεις | οικογένεια, παιδί, έφηβος | εργασία/επιχειρήσεις | μάθηση και ανάπτυξη | πολιτισμός

 

 

Ψυχολογία των Ομάδων

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy

 

Υπαρξιακές αγωνίες, συλλογικότητα και πρόσωπο

Εμείς και οι άλλοι: διαπολιτισμική εκπαίδευση

Ενσυναίσθηση και Ανατροφοδότηση

Ανθρώπινες προκαταλήψεις και κοινωνική πόλωση

 

Διαβάστε ακόμα:

Κοινωνικές τάξεις (σύγχρονη ψυχολογική έρευνα)
Πώς επηρεάζεται ψυχολογικά και χειραγωγείται το κοινό
Generation BB-X-Y

 

photo by ichsan on unsplash

 

 

Υπαρξιακές αγωνίες, συλλογικότητα και πρόσωπο

Tα τρομαχτικά και τα γελοία πρόσωπα της εξουσίας, οι κρυφές, μασκαρεμένες ή μη αναγνωρισμένες μορφές εξουσίας, οι μυστικοπαθείς σχέσεις εκμετάλλευσης και καταπίεσης, οι φυλετικές, κοινωνικές και λοιπές διακρίσεις, οι προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, ο κομφορμισμός και η χειραγώγηση της σκέψης είναι μερικά μόνο από τα δεινά του πολιτισμού μας. Μέσα σε όλα αυτά ο άνθρωπος πασχίζει να βρει τον εαυτό του κι όλο τον χάνει. Από τη συλλογικότητα, στην ατομικότητα (ή προσωπικότητα καλύτερα;) και πάλι πίσω στη συλλογικότητα, αιώνια παραμένουν τα ερωτήματα "ποιος είμαι", "πόσος είμαι", "για τί είμαι". Αποξένωση από τον εαυτό, συναισθηματική ερημιά, εσωτερικές συγκρούσεις λόγω αντικρουόμενων αναγκών, σύγκρουση του ανθρώπου με τον εαυτό του, είναι ό,τι ταλαιπωρεί τον άνθρωπο που ζει, νιώθει και σκέφτεται τη ζωή, χωρίς να αφήνεται στη μοίρα του. Ίσως από αυτή τη μάχη κάτι μπορεί να κερδηθεί, ακόμα κι αν δεν πρόκειται για νίκη. Τι μπορεί να είναι αυτό είναι πολύ προσωπική υπόθεση, αν και όχι ανεξάρτητη από κοινωνικές υποθέσεις. Για αυτό και η σημασία της προσωπικής ψυχολογίας και της κοινωνικής ψυχολογίας.

Copyright, 16/1/17, I. N. T.

 

 

Εμείς και οι άλλοι: διαπολιτισμική εκπαίδευση

Ταυτότητα και ετερότητα. Ομοιότητα και διαφορετικότητα. Πόσο μοιάζουμε και πόσο διαφέρουμε οι άνθρωποι που ανήκουμε σε διάφορες κοινωνικές ομάδες, πολιτισμούς, θρησκείες;

Βασικοί τομείς που εντοπίζουμε διαφορές και ομοιότητες:

-τι είναι οικογένεια, πώς οργανώνεται, πώς είναι οι σχέσεις συγγένειας και οι σχέσεις φιλίας

-τι είναι εργασία και πώς εργάζονται οι άνθρωποι

-τι είναι ελεύθερος χρόνος, τι διασκέδαση και σχόλη, και τι περιλαμβάνουν

-τι είναι τέχνη, τι πολιτισμός, και ποιος ο τρόπος ζωής

-τι είναι ιδιοκτησία και ποιοι κατέχουν τη γη και τα εργαλεία

-τι είναι εξουσία, ποιοι την κατέχουν και πώς τη χρησιμοποιούν

-τι είναι ζωή και θάνατος, και ποιο το νόημα της ζωής και του θανάτου.

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση αφορά ανηλίκους και ενηλίκους, στην προσωπική, στην κοινωνική και στην επαγγελματική ζωή και έχει πολλά να μας μάθει...

Με τον όρο «Διαπολιτισμική Επάρκεια» εννοούνται οι ικανότητες ενός ατόμου να δρα «αποτελεσματικά και κατάλληλα όταν αλληλεπιδρά με άλλους, οι οποίοι είναι γλωσσικά και πολιτισμικά διαφορετικοί από τον ίδιο», όπως ορίζουν οι Fantini & Tirmizi (Fantini & Tirmizi, 2006) και είναι αποδεκτό από την UNESCO.

Fantini, A., & Tirmizi, A, (2006). Exploring and assessing intercultural competence. World Learning Publications.

Copyright, 25/1/17, I. N. T.

 

 

Ενσυναίσθηση και Ανατροφοδότηση

Η ενσυναίσθηση είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας της συναισθηματικής ευφυίας. Το να βιώνουμε τα δικά μας συναισθήματα μάς καθιστά ικανούς να κατανοούμε τα συναισθήματα των άλλων και να μπορούμε να έρθουμε στη θέση τους, καθώς προσπαθούμε να νιώσουμε όπως νιώθουν, να σκεφτούμε όπως σκέφτονται, να αναγνωρίσουμε τι έχουν ανάγκη και να ανταποκριθούμε σε όλα αυτά, όχι ταυτιζόμενοι βαλτώνοντας, αλλά ανατροφοδοτώντας τους άλλους και διευκολύνοντάς τους να προχωρήσουν παρακάτω στο βαθμό και στο χρόνο που μπορούν. Η ανατροφοδότηση είναι η παροχή πληροφόρησης για το τι έγινε αντιληπτό έτσι ώστε να μπορέσει να το αξιοποιήσει ο ανατροφοδοτούμενος για την αυτοεπίγνωσή του και για την εξέλιξη της επικοινωνίας ανατροφοδότη και ανατροφοδοτούμενου, ρόλοι που διαρκώς εναλλάσσονται.

Η ενσυναίσθηση και η ανατροφοδότηση είναι βασικές δεξιότητες των ψυχολόγων που καθορίζουν την επικοινωνία και τη σχέση μεταξύ ψυχολόγου και πελάτη-συμβουλευόμενου. 

Copyright, 2/2/17, I. N. T.

 

 

Ανθρώπινες προκαταλήψεις και κοινωνική πόλωση
Πώς θα μπορούσαμε να ξεπεράσουμε τις αδυναμίες μας, καλλιεργώντας κριτικό πνεύμα και συνεργασία; 
Τρεις είναι οι πιο βασικές ανθρώπινες προκαταλήψεις:
- οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουμε ότι είμαστε καλύτεροι από το μέσο όρο σε περισσότερα πράγματα, 
- οι άνθρωποι είμαστε επίσης επιρρεπείς στην προκατάληψη επιβεβαίωσης, η οποία ευνοεί στοιχεία που υποστηρίζουν τις υπάρχουσες απόψεις μας,
- έχουμε τέλος την τάση να δίνουμε πρόσθετη αξία στα πράγματα, ακριβώς επειδή είναι δικά μας.

Το συνδυασμό αυτών των τριών προκαταλήψεων ονόμασαν «αυθόρμητη προτίμηση για τις δικές μας θεωρίες» μια ομάδα ερευνητών των οποίων δημοσιεύεται σχετικό άρθρο αυτό το μήνα στο The Quarterly Journal of Experimental Psychology, ύστερα από μια σειρά πειραμάτων που έκαναν διερευνώντας τις ανθρώπινες προκαταλήψεις.

Gregg A. P., Mahadevan N. & Sedikides C., The SPOT effect: People spontaneously prefer their own theories, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, Volume 70, 2017 - Issue 6: Self-processing biases in cognition, Pages 996-1010.

Οι κοινωνικοί ψυχολόγοι, όπως ο Moscovici με τη θεωρία των κοινωνικών αναπαραστάσεων, υποστηρίζουν ότι βασίζουμε τα νέα που μαθαίνουμε σε αυτά που ήδη γνωρίζουμε, τείνουμε να επαληθεύουμε τις θεωρίες που ήδη πιστεύουμε, εξηγούμε τη συμπεριφορά με βάση προσωπικά αίτια και όχι περιστασιακά, και αυτές τις κοινωνικές αναπαραστάσεις καθορίζουν η γλώσσα και ο πολιτισμός.

Εμείς που ενδιαφερόμαστε για τις καθημερινές εφαρμογές της ψυχολογίας, σκεφτόμαστε ότι οι έρευνες και οι κοινωνιοψυχολογικές θεωρίες παρουσιάζουν ενδιαφέρον γιατί αναδεικνύουν το θέμα της κοινωνικής πόλωσης (πολιτικής, θρησκευτικής, αθλητικής, οικονομικής, φυλετικής κλπ.) και της μεροληψίας υπέρ της δικής μας πλευράς, ομάδας, θεωρίας. Στην εποχή μας που η κριτική σκέψη είναι μια από τις βασικές απαιτούμενες δεξιότητες, φαίνεται ότι ο άνθρωπος έχει αδυναμίες για να την πετύχει και ισχυρούς λόγους για να την καλλιεργήσει.

Θυμόμαστε τα παλιότερα διάσημα πειράματα της κοινωνικής ψυχολογίας, εκεί γύρω στο 1960.

Ο Μ. Sherif στο Πανεπιστήμιο της Oklahoma, σε πείραμε με 12χρονα παιδιά σε κατασκήνωση, κατέδειξε ότι η ομάδα αποκτά εύκολα μια αποκλειστική ομαδική ταυτότητα και γίνεται ανταγωνιστική με άλλες ομάδες.

Ο P. Zimbardo στο Πανεπιστήμιο του Stanford, στο πείραμα με τους ρόλους φυλακισμένων και φυλάκων που ανατέθηκαν σε φοιτητές για χάρη της έρευνας, αλλά σύντομα ταυτίστηκαν τόσο πολύ με τους ρόλους τους και έκαναν κατάχρηση της εξουσίας προβαίνοντας σε συμπεριφορές κακομεταχείρισης. (βλ. ταινίες Το πείραμα, 2001, 2010)

O S. Milgram στο Πανεπιστήμιο του Yale, στο πείραμα της υπακοής στην εξουσία, κατέδειξε ότι οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να παραβιάσουν ηθικούς και δεοντολογικούς φραγμούς όταν υπαγορεύεται μια συμπεριφορά από μια αυθεντία.

Ο S. Asch με τα πειράματα της συμμόρφωσης συμπέρανε την τάση για συμβιβασμό με την άποψη του πλήθους ή τη θέση των επίσημων αρχών. (Το Πείραμα Συμμόρφωσης / The Asch Conformity Experiment (Greek Subs) https://www.youtube.com/watch?v=P7tVy88FTJE )

Ο L. Festinger με τη θεωρία της γνωστικής ασυμφωνίας αναφέρεται στο ψυχολογικό στρες που βιώνει ο άνθρωπος όταν τα γνωστικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ως τώρα, ανατρέπονται ή συγκρούονται με νέα γνωστικά στοιχεία. Στα πειράματά του οι άνθρωποι έφταναν στο σημείο να εξαπατήσουν άλλους ξεπερνώντας τις προσωπικές τους πεποιθήσεις, στην προσπάθειά τους να πείσουν για κάτι που ξέρουν ότι δεν είναι αλήθεια.

Εδώ και 60+ χρόνια οι ψυχολόγοι συνεχίζουν να κάνουν κοινωνικά πειράματα, να επιβεβαιώνουν τις ανθρώπινες προκαταλήψεις και να αναλύουν τις μεταβλητές που παρεμβαίνουν. Συνεχίζουν επίσης να κάνουν προτάσεις και να δοκιμάζουν στην πράξη τρόπους που μπορούν να ξεπεραστούν αυτές οι προκαταλήψεις. Γνωρίζουμε από αυτές τις προσπάθειες ότι η εχθρότητα υποχωρεί όταν υπάρχει κοινή δράση και συνεργασία κάτω από θετικές συνθήκες για να επιτευχθεί κάποιος υπέρτατος σκοπός. Μέσα σε αυτό το πνεύμα προσπαθούμε κι εμείς να προάγουμε τη συνεργασία των ανθρώπων και μεταξύ υποομάδων και ομάδων στο χώρο εργασίας, στο σχολείο, στην κοινότητα.

Copyright, 10/3/17, I. N. T.

 

 

 

Copyright, 1/2/2017, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά. 

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η Ι. Ν. Τριπερίνα

 

    

Έδρα: Γληνού 38, 32200 Θήβα | T. +302262302619 | K. +306977702872

email: ioanna.triperina at clevercareer.gr | skype: iotrip

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017