Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

>Βιογραφικό  >Επικοινωνήστε μαζί μου  >Υπηρεσίες  >Blog  >English   

 

> Blog

ψυχική υγεία και ευημερία | ανθρώπινες σχέσεις | οικογένεια, παιδί, έφηβος | εργασία/επιχειρήσεις | μάθηση και ανάπτυξη | πολιτισμός

 

 

ΒΙΩΜΑ

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy

 

Εξάντληση του εγώ και η δύναμη της θέλησης

Επικοινωνία

Αυθεντικότητα

Το βλέμμα

Ο ορισμός της ζωής

Το νόημα της ζωής

Ζωή και μάθηση

Τι είναι "βίωμα"

Βιωματική μάθηση και πολλαπλή ευφυία

Βιωματικός τουρισμός

 

 

Εξάντληση του εγώ και η δύναμη της θέλησης

Η εγκεφαλική ενέργεια που καταναλώνεται στον προμετωπιαίο λοβό για την ολοκλήρωση μιας απαιτητικής διανοητικής εργασίας, εξαντλεί τον εγκέφαλο. Πολύ κουρασμένος ο εγκέφαλος δεν μπορεί να ασχοληθεί με επιπλέον θέματα. Αυτό έχει σοβαρές επιπτώσεις σε πολλά ζητήματα, όπως στον αθλητισμό, στην καταναλωτική συμπεριφορά, στη δίαιτα κ.α.. Σκεφτείτε την περίπτωση της υπερφόρτωσης πληροφοριών που δεχόμαστε από το διαδίκτυο. Κατακουρασμένος ο εγκέφαλος δεν μπορεί να τις επεξεργαστεί από ένα σημείο και μετά. Ο εγκέφαλος αξιοποιεί τη στρατηγική της ρουτίνας και της στερεότυπης σκέψης για να αντιμετωπίσει αυτό το αδιέξοδο - πράγμα βέβαια που οδηγεί σε ομοιομορφία και προκαταλήψεις. Μια πρόσφατη έρευνα από Ινδούς ψυχολόγους* έδειξε ότι "η εξάντληση του εγώ", όπως ονομάζεται αυτό το φαινόμενο, είναι χαρακτηριστικό του δυτικού πολιτισμού, καθώς στην ανατολική κουλτούρα δεν εντοπίζεται. Αντιθέτως, στην Ινδία που δίνουν έμφαση στην εξάσκηση αυτοελέγχου στην καθημερινή ζωή, η δύναμη της θέλησης όχι απλώς δεν εξαντλεί τον υπερφορτωμένο εγκέφαλο, αλλά τον ενεργοποιεί. Η Ελλάδα, δεν είναι ούτε δύση ούτε ανατολή, κι ο κόσμος δεν είναι melting pot (χωνευτήρι), αλλά θα μπορούσε να έχει ποικιλομορφία. Στην Ελλάδα η αυτοκριτική, ο αυτοέλεγχος, η κριτική σκέψη και η αλλαγή του νου (μαθαίνω από τα λάθη και εξελίσσομαι) είναι μέρος της κουλτούρας μας, εάν τις θυμηθούμε και τις αξιοποιήσουμε.

* Savani, Krishna; Job, Veronika. Reverse Ego-Depletion: Acts of Self-Control Can Improve Subsequent Performance in Indian Cultural Contexts. Journal of Personality and Social Psychology, Jun 05 , 2017.

Copyright, 15/6/17, I. N. T.

 

 

Επικοινωνία

Αυτογνωσιακή άσκηση: Τι κάνω περισσότερο και τι λιγότερο; Τι καταφέρνω σε κάθε περίπτωση;

Μήπως μάθαμε να μιλάμε πολύ και να διδάσκουμε, και δεν μάθαμε να ακούμε και να κατανοούμε;

Μήπως παραείναι πολλοί οι δάσκαλοι και δεν υπάρχουν μαθητές; Μαθητές, όχι των δασκάλων, αλλά της ίδιας της ζωής.

Copyright, 10/6/17, I. N. T.

 

 

Αυθεντικότητα

Copyright, 9/6/17, I. N. T.

 

 

Το βλέμμα

Καμιά φορά φτάνει να σηκώσουμε λίγο το βλέμμα μας ή να το κατεβάσουμε καμπόσο, να το εστιάσουμε κάπου περισσότερο ή να το στρέψουμε αλλού.

Copyright, 6/6/17, I. N. T.

 

 

Ο ορισμός της ζωής

Και τώρα μένει να ορίσουμε τι σημαίνει "διακινδυνεύουμε"...

Copyright, 28/5/17, I. N. T.

 

 

Το νόημα της ζωής

Copyright, 19/5/17, I. N. T.

 

 

Ζωή και μάθηση

Βιωματική εκπαίδευση, life coaching, και διάφορες άλλες μεθοδολογίες και πρακτικές που ανθούν στις μέρες μας αξιοποιούμενες από διάφορους "ειδικούς".

Ας προβληματιστούμε πάνω σε αυτές: Μαθαίνεται η ζωή; Τι ακριβώς από τη ζωή μπορεί και θέλει να μάθει κανείς; Τι έχει μάθει και τι έχει να ξεμάθει; Ποιος είναι ο δάσκαλος ή ο coach του;

Copyright, 17/5/17, I. N. T.

 

 

Τι είναι "βίωμα"

"Το βίωμα είναι αυτό που μένει στην ψυχή μας, ως αποτύπωμα της σκέψης, του συναισθήματος, της συμπεριφοράς, της κίνησης, των αισθήσεων και των αλληλεπιδράσεων που λαμβάνουν χώρα με αφορμή γεγονότα λιγότερο ή περισσότερο σημαντικά. Το βίωμα ούτε γράφεται, ούτε τραγουδιέται, ούτε ζωγραφίζεται. Απλώς "ζείται" (το ζούμε). Καθώς αφορά το παρελθόν, διατηρείται μέσα μας ως μνήμη ή ως απώθηση, αλλά καθώς συμβαίνει και στο εδώ και τώρα (είτε φυσικά και αυθόρμητα είτε ως βιωματικό παιχνίδι για μαθησιακούς λόγους), αποτυπώνεται στην ψυχή μας διαρκώς. Αρκεί να συνειδητοποιηθεί, να γίνει αποδεκτό και να αξιοποιηθεί για να οδηγήσει τον υλικό άνθρωπο στην πνευματική του υπόσταση." της ψυχολόγου Ι.Ν.Τριπερίνα.

Αυτά περίπου έγραφα στον Οδηγό Βιωματικής Εκπαίδευσης, CleverCareer, 2007 (εγχειρίδιο για εκπαιδευτές βιωματικής μάθησης) και τα βελτιστοποίησα κάπως τώρα, καθώς οι γνώσεις και η εμπειρία μου μου επιτρέπουν να προσεγγίζω το θέμα πιο βαθιά και ουσιαστικά, όπως του αξίζει. Χρησιμοποιείται πολύ τελευταία η έννοια του "βιωματικού" αλλά περισσότερο λόγω μόδας και εμπορικής αξίας παρά για την πραγματική αξία και τη σημασία της. Κι αν δεν είναι κατανοητό έτσι όπως παρατίθεται εδώ το απόσπασμα, έχω γράψει πολλές σελίδες ακόμα, γι' αυτό θα επανέλθω!

Copyright, 16/5/17, I. N. T.

Βίωμα είναι να αναζητείς λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζεις κι ας μην είναι οριστικές, να ρωτάς για να μαθαίνεις να ξαναρωτάς κι ας μην υπάρχουν τελεσίδικες απαντήσεις, να πηγαίνεις μπρος πίσω και πάλι από την αρχή, να πέφτεις και να σηκώνεσαι με ευγνωμοσύνη. Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν κάνει ερωτήσεις γιατί έχει ανάγκη από την ασφάλεια της βεβαιότητας. Την ασφάλεια της βεβαιότητας τη βρίσκει εκεί που του δίνονται οι βέβαιες απαντήσεις, ολοκληρωτικά, εξουσιαστικά, απολυταρχικά. Αυτό γεννά το μηδενισμό. Ο μηδενισμός επιτρέπει την παραίτηση του ανθρώπου από την αναμέτρηση με σκληρά και δύσκολα ερωτήματα. Εκεί παύει το βίωμα κι αρχίζει η παθητικότητα, η εξάρτηση, ο μιμητισμός, η απώλεια της ταυτότητας....

Είναι πολύ δύσκολο να ορίσεις το βίωμα, γιατί οι λύσεις, οι απαντήσεις και η πορεία βιώνονται εξελικτικά, δεν μπορούν να περιοριστούν σε γλωσσική διατύπωση εδώ και τώρα.

Copyright, 20/5/17, I. N. T.

Βίωμα είναι να εξελίσσεις σε δύναμη την αναπηρία σου, να κάνεις τον πόνο σου πηγή σοφίας, να βουτάς στο βάθος από την επιφάνεια και να ανασύρεις τον μικρό -στ' αλήθεια- θησαυρό, έχοντας κρατήσει την αναπνοή σου με κόπο κι αγώνα.

Copyright, 20/5/17, I. N. T.

 

 

Βιωματική μάθηση και πολλαπλή ευφυία

 

Η αναρτημένη επιστημονική μας ανακοίνωση στο Πανελλήνιο Συνέδριο Μουσειακής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Συνεδριακό Κέντρο Θήβας, 12-14 Μαίου 2017, προκάλεσε το ενδιαφέρον των συνέδρων.

Το θέμα μας:

"Από τις Δεξιότητες ΕΝ ΔΡΑσει (ΔΕΝΔΡΑ, Ελλάδα και Κύπρος 1997-2009)
Ως το Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο (Βοιωτία 2010-2017):
Βιωματική μάθηση κι ανάπτυξη στο πολιτισμικό και γεωφυσικό τοπίο
για την καλλιέργεια της πολλαπλής ευφυ΄ί΄ας"

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος, MSc. Οργανωσιακής Ψυχολογίας
Σοφία Ν. Τριπερίνα, Project Manager, Πτυχιούχος Δημόσιας Διοίκησης, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
CleverCareer, Κέντρο Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας: ψυχική υγεία και ευημερία, μάθηση και ανάπτυξη, έρευνα και καινοτομία – για πρόσωπα, ομάδες και οργανώσεις

Πιστεύουμε ότι η πλούσια και πολυδιάστατη εμπειρία μας στη βιωματική μάθηση -απόρροια της ψυχολογικής μας επιστημονικής επάρκειας- ενέπνευσε τους παιδαγωγούς και μουσειοπαιδαγωγούς συνέδρους στο έργο τους.

Copyright, 14/5/17, I. N. T.

 

 

Βιωματικός τουρισμός

Οι ταξιδιώτες του κόσμου των προηγούμενων δεκαετιών ταξίδευαν για να απολαύσουν τη δεδομένη προσφερόμενη ψυχαγωγία των resorts και των ξενοδοχείων - καταστημάτων των μεγαλουπόλεων. Τα τελευταία χρόνια οι ταξιδιώτες του κόσμου ταξιδεύουν για να ζήσουν την καθημερινότητα όπως οι ντόπιοι πληθυσμοί, να μάθουν κάτι καινούριο, να πάρουν μέρος σε τοπικά φεστιβάλ, να προσφέρουν εθελοντική εργασία. Εσείς με τι κριτήρια θα επιλέξετε το φετινό σας ταξίδι για διακοπές; Η μάθηση είναι μια διαδικασία που προσφέρεται έτοιμη προς «κατανάλωση» ή αναζητείται και διαμορφώνεται βιωματικά; Ως προς αυτή την ερώτηση προβληματιστήκαμε τα τελευταία χρόνια (2010-2017) με τις δράσεις μας βιωματικού τουρισμού ή αλλιώς συναισθηματικού τουρισμού και βιωματικής μάθησης στη Βοιωτία: http://www.clevercareer.gr/experientialtourism.htm
Το θερινό μας σχολείο φέτος, μέσα σε αυτό το πνεύμα είναι τα μαθήματα ευελιξίας του εγκεφάλου που έχει ζαλιστεί από τη «βαβούρα» του σύγχρονου πολιτισμού:

Μαθήματα Ευελιξίας Εγκεφάλου

εγκεφαλική γυμναστική (ψυχολογικό coaching) για την καλλιέργεια της συναισθηματικής ευφυίας

Copyright, 11/5/17, I. N. T.

 

 

Copyright, 2017, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά. 

 

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, αριθμός αδείας ψυχολόγου 3750-19/5/97

CleverCareer, Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών για ιδιώτες και επιχειρήσεις

Έδρα: Γληνού 38, 32200 Θήβα | T. +302262302619 | K. +306977702872

email: ioanna.triperina at clevercareer.gr | skype: iotrip

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017