Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος BSc MSc αρ. αδ. 3750/19.5.97

 

Βιογραφικό  |  Υπηρεσίες  |  Χάρτης  |  Επικοινωνία

 

Εφηβεία και Κυβερνοκουλτούρα

 

Βρίσκεστε στην ενότητα

2. Ζευγάρι, Γάμος, Οικογένεια, Παιδιά

 

Η Ψυχολόγος Ι. Ν. Τριπερίνα παρέχει ολοκληρωμένες ψυχολογικές υπηρεσίες για εφήβους και οικογένειες.

 

 

Στην παγκόσμια βιβλιογραφία η εφηβεία διαρκεί από τα 8 έως τα 24 τουλάχιστον χρόνια ζωής ενός ανθρώπου και κάπως έτσι ορίζονται τα όρια των εσωτερικών διαβαθμίσεών της:

Προέφηβοι 8-12 έτη

Έφηβοι 12-16 έτη

Μετέφηβοι 16-20 έτη

Νεαροί ενήλικοι 20-24 έτη

 

Η εφηβεία είναι η περίοδος που καθορίζεται από βιολογικές αλλαγές (ορμονική, σωματική ωρίμαση) και ψυχοκοινωνικές αλλαγές (συναισθηματική, κοινωνική ωρίμαση).

 

Τα όρια βέβαια είναι πάντα σχετικά, αλλά βοηθούν για λόγους επικοινωνίας των επιστημονικών και εμπειριών παρατηρήσεων. Στο μεταβατικό στάδιο που διέρχεται η παγκόσμια κοινότητα λόγω των ραγδαίων αλλαγών σε όλα τα επίπεδα, τα όρια της εφηβείας τείνουν μέχρι την ηλικία των 30 ετών. Ο άνθρωπος, ως ψυχοσωματική οντότητα, αναζητεί εσωτερικά τις ισορροπίες, και αλληλεπιδρώντας με άλλα συστήματα επηρεάζεται και επηρεάζει το περιβάλλον του. Ο ίδιος ο έφηβος, οι γονείς του, οι δάσκαλοί του, η κοινωνία του, έχουν την ευθύνη να φροντίσουν για την ολόπλευρη ανάπτυξη των εφήβων ως προσωπικοτήτων.

 

Οι γονείς και η κοινωνία δεν μπορούν να μεταβιβάσουν την εμπειρία τους στα παιδιά τους, ούτε να τα προφυλάξουν από κάθε κίνδυνο. Τα ίδια τα παιδιά θα μάθουν, μέσα από τις δικές τους προσπάθειες και τα λάθη τους, όταν τους αφήνουμε τα περιθώρια να πάρουν πρωτοβουλίες, να αναλάβουν ευθύνες και να τις φέρουν εις πέρας. Οι έφηβοι μπορούν να μάθουν χωρίς να πάθουν τα χειρότερα, όταν οι γονείς, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, το κράτος, η κοινωνία, τους παρέχουν τα εφόδια, τους ενθαρρύνουν, τους δίνουν ευκαιρίες, ώστε να αξιοποιούν τις δυνατότητές τους και να φέρνουν εις πέρας τις ευθύνες τους. 

 

Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα υγείας των εφήβων παγκοσμίως, τα προβλήματα ψυχικής υγείας έρχονται δεύτερα μετά τις κακώσεις από τροχαία ατυχήματα ή σωματική βία, σχεδόν οι μισές από τις ψυχικές διαταραχές ξεκινούν από την ηλικία των 14 ετών, και το 75% των ψυχικών διαταραχών έχει εκδηλωθεί ως τα 24 έτη (πηγη: ΠΟΥ). Στις ψυχικές διαταραχές προεξάρχει η κατάθλιψη, και ακολουθούν η μανιοκατάθλιψη, το άγχος, ψυχοδιατροφικές και ψυχοσεξουαλικές διαταραχές, και διαταραχές προσωπικότητας, ενώ ο εθισμός σε ουσίες και στο διαδίκτυο είναι σε έξαρση.

 

Οι ψυχολογικές μας υπηρεσίες προετοιμάζουν τους εφήβους να διαχειρίζονται τις δυσκολίες, να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν το δυναμικό τους, να καλλιεργούν τις αξίες τους, να αναπτύσσουν τη συναισθηματική και κοινωνική ευφυία τους. Μεριμνούμε για την ψυχοσωματική υγεία και ευημερία των εφήβων, καθώς υγεία δεν είναι η απουσία ασθένειας αλλά η ολοκληρωμένη σωματική, διανοητική, συναισθηματική και κοινωνική υγεία και ευημερία. Η αποξένωση, η αίσθηση αδυναμίας να επηρεάσουν τα πράγματα που συμβαίνουν στον κόσμο γύρω τους, η ευαισθησία σε ζητήματα τιμής που προκαλεί το υψηλό αίσθημα δικαίου τους, δύσκολα στη διαχείρισή τους συναισθήματα όπως η ντροπή, ο θυμός και η θλίψη, οι σχέσεις με τους γονείς και τους συνομηλίκους που "δεν τους καταλαβαίνουν", είναι συχνά απαντώμενα προβλήματα που μας καλούν να σταθούμε δίπλα στους εφήβους στον συναισθηματικό, εκπαιδευτικό, επαγγελματικό και κοινωνικό αγώνα τους.

 

Εδώ διαβάζετε την επιστημονική έρευνα και την επαγγελματική εμπειρία όπως αποτιμάται στο έργο της ψυχολόγου.

 

 

Αυτοτραυματισμοί και σωματικά "συναισθήματα"

Εναλλακτική κουλτούρα, αυτοτραυματισμοί και αυτοκτονία

Ανάπτυξη του νου

Eπιχειρηματικότητα για το μέλλον

Εθισμός: αίτια και θεραπεία

Ψυχική ευημερία και έξυπνες ψηφιακές τεχνολογίες

Παιδιά και γονείς φίλοι στo Facebook

Γονείς και παιδιά μαζί στο διαδίκτυο για καλύτερο οικογενειακό κλίμα

Το σώμα στο διαδίκτυο

Θεραπευτική τεχνολογία

Εφηβεία και Σχέσεις (συνομήλικοι, γονείς, εκπαιδευτικοί)

 

 

 

Αυτοτραυματισμοί και σωματικά "συναισθήματα"

Οι αυτοτραυματισμοί είναι ένας αναποτελεσματικός τρόπος που οι έφηβοι και οι νέοι χρησιμοποιούν για να αντιμετωπίζουν τα συναισθήματα που τους κατακλύζουν. Δυσκολίες στην αντίληψη και την ερμηνεία των σωματικών σημάτων που δίνουν τα συναισθήματα (σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα*), παίζουν ρόλο σε αυτή τη στάση, για αυτό οι θεραπευτικές παρεμβάσεις διευκολύνουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Copyright, 3/6/19, I. N. T.

 

 

Εναλλακτική κουλτούρα, αυτοτραυματισμοί και αυτοκτονία

Είναι οι emos, οι goths, οι εναλλακτικές υποκουλτούρες*, ομάδες υψηλού κινδύνου για διάπραξη αυτοτραυματισμών και αυτοκτονίας;

Οι ψυχολόγοι σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Clinical Psychology υποστηρίζουν πως «ναι»**.

Αλλά ποιοι είναι οι παράγοντες που προυπάρχουν ή συνυπάρχουν και συνεισφέρουν σε αυτό το εύρημα;

-         Εκφοβισμός και θυματοποίηση

-         Χρήση ουσιών

-         Γονεική παραμέληση

-         Δύσκολες οικογενειακές σχέσεις

-         Συναισθηματικές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς

-         Ιστορικό κατάθλιψης, αυτοτραυματισμών και άλλων ψυχικών διαταραχών.

Έμφαση χρειάζεται να δοθεί στην αντιμετώπιση:

Δυνατότητα πρόσβασης σε ψυχολογικές υπηρεσίες των ανθρώπων που τις έχουν ανάγκη.

Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην αναγνώριση των προειδοποιητικών σημαδιών και στην κατάλληλη παραπομπή για ψυχολογική παρέμβαση.

Ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση της κοινότητας για τις προκαταλήψεις και το στίγμα. Η σχέση της υποκουλτούρας με το "πρόβλημα" δεν είναι άμεση, διαμεσολαβείται από πολλούς παράγοντες και φυσικά η υποκουλτούρα μπορεί να είναι η διέξοδος ή και η προστασία από το "πρόβλημα". Κάθε περίπτωση εξαρτάται από το πώς αξιοποιείται.

#εναλλακτικος #υποκουλτουρα #κουλτουρα #οικογενεια #εφηβεια #νεοι #εκφοβισμος #bullying

*Υποκουλτούρα: το να ξεχωρίζεις τον εαυτό σου από την κυρίαρχη κουλτούρα με ιδιαίτερα ρούχα, μέικ-απ, τατουάζ και άλλα στοιχεία τέχνης στο σώμα, και μουσικές προτιμήσεις.

** https://onlinelibrary.wiley.com/doi/
10.1111/bjc.12179

Copyright, 28/9/18, I. N. T.

 

 

Too pretty for homework!

Τα όμορφα κορίτσια δεν είναι ανάγκη να μελετούν...

Η ψυχολογικη ερευνα μαρτυρά πώς τα στερεότυπα επηρεάζουν την ακαδημαϊκή επίδοση.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0272

Copyright, 30/5/18, I. N. T.

 

 

Ανάπτυξη του νου

Ως ψυχολόγος που εργάζεται ψυχοεκπαιδευτικά για την ευελιξία του εγκεφάλου πιστεύω ότι είναι πολλά υποσχόμενα τα ευρήματα της έρευνας* που έγινε σε 12.542 μαθητές ηλικίας 14 έως 15 ετών από 65 διαφορετικά σχολεία των ΗΠΑ. Οι μαθητές παρακολουθούσαν δύο βίντεο διάρκειας 25 λεπτών, σε απόσταση περίπου είκοσι ημερών μεταξύ τους, νωρίς στο σχολικό έτος. Οι μισοί μαθητές, τυχαία προσδιορισμένοι, παρακολούθησαν δύο βίντεο ανάπτυξης του νου με κλιπ για τον εγκέφαλο που εξηγούσαν ότι οι διανοητικές ικανότητες δεν είναι δεδομένες αλλά μπορούν να αναπτυχθούν. Το άλλο μισό των μαθητών λειτούργησε ως ομάδα ελέγχου και παρακολούθησε δύο βίντεο για τον εγκέφαλο εν γένει, που δεν σχετίζονταν με την ανάπτυξη του νου. Οι μαθητές της πρώτης ομάδας στο τέλος της χρονιάς είχαν κατά μέσο όρο καλύτερους βαθμούς και καλύτερη ψυχική υγεία, όσο πιο αγωνιστές ήταν (μάχονταν για την επίτευξη στόχων) και όσο περισσότερο τα σχολεία τους είχαν κουλτούρα επίτευξης υψηλών στόχων.

* Carol Dweck, Angela Duckworth and David Yeager et. al. (2018). Where and For Whom Can a Brief, Scalable Mindset Intervention Improve Adolescents’ Educational Trajectories https://psyarxiv.com/md2qa

Copyright, 30/3/18, I. N. T.

 

 

Eπιχειρηματικότητα για το μέλλον

Η επιχειρηματικότητα των σημερινών εφήβων στο κοντινό μέλλον θα χαρακτηριστεί από την επιστροφή στον πρωτογενή τομέα, την βιοενεργειακή αυτάρκεια, την κυκλική κοινωνική οικονομία (που είναι η επαναχρησιμοποίηση πρώτων υλών αξιοποιώντας την ψηφιακή και εν γένει τις νέες τεχνολογίες, πχ. carpooling, επινοικιάση/ανταλλαγή διαμερισμάτων για διακοπές, επισκευή laptop, νέα χρήση παλιών υλικών, δανειστική βάση οικιακών συσκευών, δανειστική εργαλειοθήκη).

Copyright, 7/3/18, I. N. T.

 

 

Εθισμός: αίτια και θεραπεία

Γιατί οι νέοι δεν μπορούν να αντισταθούν σε "πειρασμούς" και εθίζονται;
Σύμφωνα με τις επικρατέστερες θεωρίες του εθισμού, για κάποιον ή κάποιους από τους ακόλουθους λόγους:
1. για να αντιμετωπίσουν το στρες αποφεύγοντας τις δυσκολίες
2. για να νιώσουν καλύτερα
3. λόγω συνήθειας
4. λόγω μίμησης και ανάγκης ενσωμάτωσης σε ομάδες
5. λόγω αδυναμίας αυτοελέγχου.
Αυτά τα αίτια κατευθύνουν τις θεραπευτικές μου παρεμβάσεις:
1. καλλιέργεια θετικής νοοτροπίας στρες
2. αναζήτηση νέων τρόπων να νιώσουν καλύτερα
3. απομάθηση και νέα μάθηση (αυτομάθηση, αυτοπαρακίνηση)
4. εκτίμηση της διαφορετικότητας και αναζήτηση λειτουργικών τρόπων ανήκειν
5. ανάπτυξη αυτοεπίγνωσης και ανάδυση ασυνειδήτου.

Copyright, 9/10/19, I. N. T.

 

 

Ψυχική ευημερία και έξυπνες ψηφιακές τεχνολογίες

Κι ενώ οι σύγχρονοι νέοι απολαμβάνουν τις μεγαλύτερες ελευθερίες και τα μεγαλύτερα δικαιώματα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη στιγμή της ιστορίας, η ψυχολογική έρευνα* στην Αμερική παρατηρεί ότι η ψυχική ευημερία τους από το 2012 και μετά είναι χαμηλότερη, κι αυτό αποδίδεται στην υπερβολική τους έκθεση στις οθόνες του κινητού, του φορητού υπολογιστή, του τάμπλετ.

Οι νέες τεχνολογίες είναι για την εξυπηρέτηση του ανθρώπου, η υπερβολική ή κακή τους χρήση είναι πρόβλημα. Είτε το προσεγγίσουμε προληπτικά (ως ανάπτυξη δεξιοτήτων αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών), είτε θεραπευτικά (ως αντιμετώπιση του εθισμού), είναι ένα ζήτημα στο οποίο αποτελεσματικά παρεμβαίνει η ψυχολογία.

* http://psycnet.apa.org/record/
2018-02758-001

Copyright, 4/10/18, I. N. T.

 

 

Παιδιά και γονείς φίλοι στo Facebook

Το να γίνονται "φίλοι" με τους γονείς στο Facebook βοηθά τους νέους φοιτητές να διατηρούν δεσμούς και να εκφράζουν συναισθήματα μεταξύ τους, αν και οι γονείς συχνά αντιδρούν υπερβολικά στις αναρτήσεις των παιδιών τους.

"friending" parents on facebook helps college freshmen to bond and express affections, although parents are overreacting to posts 

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0743558416659750

#οικογένεια #φοιτητές #socialmedia

Copyright, 17/6/18, I. N. T.

 

 

Γονείς και παιδιά μαζί στο διαδίκτυο για καλύτερο οικογενειακό κλίμα

Οι μητέρες και οι πατέρες που έχουν μεγαλύτερη επιστοσύνη στο γονεϊκό τους ρόλο χρησιμοποιούν μαζί με το παιδί τους το διαδίκτυο και αυτό επηρεάζει θετικά το οικογενειακό κλίμα.

Αυτό το αποτέλεσμα της έρευνας, που αφορά προεφήβους και μέσους εφήβους, έγινε σε 952 πυρηνικές οικογένειες στη Γερμανία και δημοσιεύτηκε εδώ:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0265407518771753

Copyright, 9/5/18, I. N. T.

 

 

Το σώμα στο διαδίκτυο

Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τους εφήβους συνεχίζει να αυξάνεται κάθε χρόνο. Μια νέα επιστημονική μελέτη διερεύνησε πώς ο χρόνος που δαπανάται στη χρήση κοινωνικών μέσων δικτύωσης και η συχνότητα συγκεκριμένων συμπεριφορών στα κοινωνικά μέσα, δηλαδή οι συμπεριφορές που αφορούν την αυτο-αντικειμενοποίηση, σχετίζεται με την παρατήρηση του σώματος και την ντροπή για το σώμα των εφήβων. Χρησιμοποιώντας ερωτήσεις αυτοαναφοράς, εξετάστηκαν τρεις τύποι κοινωνικών μέσων: το Twitter, το Facebook και το Instagram. Βρέθηκε ότι περισσότερο αντικειμενοποιούν το σώμα τους στα social media οι έφηβοι που ντρέπονται περισσότερο για το σώμα τους, και ότι η παρατήρηση του σώματος είναι ισχυρότερη στα κορίτσια και στους εφήβους που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη την αποδοχή των άλλων.

Οι πραγματικές ανάγκες των εφήβων για αυτοαποδοχή και κοινωνική αποδοχή κυρίως από την ομάδων των συνομηλίκων, μεταβιβάζονται στον εικονικό κόσμο, όπου επικρατούν νέοι κώδικες επικοινωνίας. Είναι οι έφηβοι και οι οικογένειές τους εξοικειωμένοι με αυτούς τους νέους κώδικες επικοινωνίας, και τους αξιοποιούν σωστά;

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0272431618770809

Copyright, 24/4/18, I. N. T.

 

 

Θεραπευτική τεχνολογία

Οι έφηβοι που νοσηλεύονται σε νοσοκομείο, εκτός από την ιατρική βοήθεια, χρειάζονται συναισθηματική υποστήριξη για το στρες και το άγχος τους, εκπαιδευτική υποστήριξη για μάθηση, και κοινωνική υποστήριξη για να μειώσουν την αίσθηση της απομόνωσης. Η τεχνολογία κινητής τηλεφωνίας χρησιμοποιείται ως θεραπευτικό εργαλείο για να ξεπεράσουν την κοινωνική απομόνωση και να αυξήσουν την ευημερία τους.

Ερευνητική πηγή:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0743558417753953

Copyright, 6/3/18, I. N. T.

 

 

Copyright, 4/2/20, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά - επιτρέπεται μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως.

 

 

 

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος BSc MSc

Έδρα CleverCareer: Γληνού Δημ. 38, 32200 Θήβα, Βοιωτία, Ελλάδα | T. +302262302619 | K. +306977702872

gmail: ioannatriperina

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 2000-2020

 

 

Βιογραφικό  |  Υπηρεσίες  |  Χάρτης  |  Επικοινωνία

 

Χαιρόμαστε να συνδεθούμε μαζί σας