Εφηβεία και Κυβερνοκουλτούρα

εθισμοί, ψηφιακή τεχνολογία, εφηβικά ενδιαφέροντα

 

 

της Ιωάννας Ν. Τριπερίνα
Ψυχολόγου BSc MSc

 

 

Υπηρεσίες | Βιογραφικό | ΆρθραΕπικοινωνία

 

 

 

Η Ψυχολόγος Ι. Ν. Τριπερίνα παρέχει ολοκληρωμένες ψυχολογικές υπηρεσίες για εφήβους και οικογένειες.

 

Οι γονείς και η κοινωνία δεν μπορούν να μεταβιβάσουν την εμπειρία τους στα παιδιά τους, ούτε να τα προφυλάξουν από κάθε κίνδυνο. Τα ίδια τα παιδιά θα μάθουν, μέσα από τις δικές τους προσπάθειες και τα λάθη τους, όταν τους αφήνουμε τα περιθώρια να πάρουν πρωτοβουλίες, να αναλάβουν ευθύνες και να τις φέρουν εις πέρας. Οι έφηβοι μπορούν να μάθουν χωρίς να πάθουν τα χειρότερα, όταν οι γονείς, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, το κράτος, η κοινωνία, τους παρέχουν τα εφόδια, τους ενθαρρύνουν, τους δίνουν ευκαιρίες, ώστε να αξιοποιούν τις δυνατότητές τους και να φέρνουν εις πέρας τις ευθύνες τους. 

 

Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα υγείας των εφήβων παγκοσμίως, τα προβλήματα ψυχικής υγείας έρχονται δεύτερα μετά τις κακώσεις από τροχαία ατυχήματα ή σωματική βία, σχεδόν οι μισές από τις ψυχικές διαταραχές ξεκινούν από την ηλικία των 14 ετών, και το 75% των ψυχικών διαταραχών έχει εκδηλωθεί ως τα 24 έτη (πηγή: ΠΟΥ). Στις ψυχικές διαταραχές προεξάρχει η κατάθλιψη, και ακολουθούν η μανιοκατάθλιψη, το άγχος, ψυχοδιατροφικές και ψυχοσεξουαλικές διαταραχές, και διαταραχές προσωπικότητας, ενώ ο εθισμός σε ουσίες και στο διαδίκτυο είναι σε έξαρση.

 

Οι ψυχολογικές μας υπηρεσίες προετοιμάζουν τους εφήβους να διαχειρίζονται τις δυσκολίες, να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν το δυναμικό τους, να καλλιεργούν τις αξίες τους, να αναπτύσσουν τη συναισθηματική και κοινωνική ευφυία τους. Μεριμνούμε για την ψυχοσωματική υγεία και ευημερία των εφήβων, καθώς υγεία δεν είναι η απουσία ασθένειας αλλά η ολοκληρωμένη σωματική, διανοητική, συναισθηματική και κοινωνική υγεία και ευημερία. Η αποξένωση, η αίσθηση αδυναμίας να επηρεάσουν τα πράγματα που συμβαίνουν στον κόσμο γύρω τους, η ευαισθησία σε ζητήματα τιμής που προκαλεί το υψηλό αίσθημα δικαίου τους, δύσκολα στη διαχείρισή τους συναισθήματα όπως η ντροπή, ο θυμός και η θλίψη, οι σχέσεις με τους γονείς και τους συνομηλίκους που "δεν τους καταλαβαίνουν", είναι συχνά απαντώμενα προβλήματα που μας καλούν να σταθούμε δίπλα στους εφήβους στον συναισθηματικό, εκπαιδευτικό, επαγγελματικό και κοινωνικό αγώνα τους.

 

Εδώ διαβάζετε την επιστημονική έρευνα και την επαγγελματική εμπειρία όπως αποτιμάται στο έργο της ψυχολόγου.

 

Σύγχρονες διαδικτυακές συμπεριφορές #virtuesignaling #ghosting κ.α.

Κυβερνοκουλτούρα

Αντιμετώπιση αποτυχίας

Αυτοτραυματισμοί και σωματικά "συναισθήματα"

Εναλλακτική κουλτούρα, αυτοτραυματισμοί και αυτοκτονία

Ανάπτυξη του νου

Eπιχειρηματικότητα για το μέλλον

Εθισμός: αίτια και θεραπεία

Ψυχική ευημερία και έξυπνες ψηφιακές τεχνολογίες

Παιδιά και γονείς φίλοι στo Facebook

Γονείς και παιδιά μαζί στο διαδίκτυο για καλύτερο οικογενειακό κλίμα

Το σώμα στο διαδίκτυο

Θεραπευτική τεχνολογία

Εφηβεία και Σχέσεις με συνομηλίκους, γονείς, παιδαγωγούς

Ψηφιακή Κουλτούρα

Νευροπλαστικότητα και Προαγωγή Ψυχικής Υγείας

Όραμα Σταδιοδρομίας

 

 


Σύγχρονες διαδικτυακές συμπεριφορές #virtuesignaling #ghosting κ.α.


Οι σκοτεινές διαδικτυακές συμπεριφορές εκπλήσσουν τους "αθώους" χρήστες και τους "καλούν" να συνειδητοποιήσουν ότι η διαδικτυακή επικοινωνία δεν είναι ούτε ιδανική ούτε έχει απαραίτητα καλές προθέσεις, κατά ανάλογο τρόπο, βέβαια, με την δια ζώσης επικοινωνία, όπου κι εκεί οι σκοτεινές προσωπικότητες καραδοκούν να "σαγηνεύσουν ή να κατασπαράξουν" τα θύματά τους. Όσο δυσλειτουργική όμως είναι η θέση του θύτη, άλλο τόσο είναι και του θύματος, αλλά και του παρατηρητή.

Στην πολιτική ζωή / καθημερινότητα συναντώνται πολύ συχνά οι ακόλουθες συμπεριφορές:
#virtuesignaling
Η πρακτική της δημόσιας έκφρασης απόψεων με σκοπό την επίδειξη του καλού χαρακτήρα και της ηθικής αντιμετώπισης ενός ζητήματος. Αξιοσημείωτο είναι ότι συχνά περιλαμβάνει την έκφραση απέχθειας ή μίσους, γεγονός που έχει μια εσωτερική αντίφαση: πολεμούν με ανάλογη τακτική αυτής που είναι πολέμιοι της.
#gaslighting
Μέθοδος ψυχολογικής χειραγώγησης με στόχο τη δημιουργία αμφιβολιών σε πρόσωπα, έτσι ώστε να μην είναι βέβαια για την ίδια τους την αξία, τη μνήμη, την αντίληψη, τη λογική. Χρησιμοποιώντας συνεχή άρνηση, παραπλάνηση, αντιφάσεις, ευλογοφανή επιχειρηματολογία και ρητορική γίνεται προσπάθεια αποσταθεροποίησης και να απαξίωσης των πεποιθήσεων των προσώπων.

Στις γνωριμίες ( #dating ), που πλέον είναι πολύ διαδεδομένες στους νέους διαδικτυακά, εμφανίζονται συχνά οι τύποι που κάνουν
#ghosting
σταματούν να στέλνουν μηνύματα χωρίς καμία εξήγηση
#zombieing
εξαφανίζονται και εμφανίζονται μήνες αργότερα ξαφνικά από το πουθενά
#benching
στέλνουν μυνήματα για να κρατούν κάποιον διαθέσιμο για την περίπτωσή που ξεμείνουν
#breadcrumbing
δίνουν ψίχουλα προσοχής και αγάπης χωρίς να έχουν πρόθεση να δεσμευτούν,

κάνοντας τα θύματά τους να αμφιβάλλουν για το τι δεν έκαναν καλά.

 

"Είσαι υπερευαίσθητος/η, είσαι προβληματικός/ή, και τρελός/ή, είσαι ιδιότροπος/η, όλα είναι στο μυαλό σου", είναι φράσεις που θυματοποιούν τα πρόσωπα που ...θυματοποιούνται. Γιατί δεν φτάνει να καθιστά κάποιος τον άλλο θύμα, χρειάζεται να το επιτρέπει και το θύμα αποδεχόμενο αυτή τη θέση.

 

Μια σειρά ψηφιακών δεξιοτήτων μπορούν να καλλιεργήσουν τις διαδικτυακές σχέσεις κατά έναν περισσότερο αρμονικό και λειτουργικό τρόπο:


Ψηφιακή ταυτότητα: Η δυνατότητα δημιουργίας και διαχείρισης της ταυτότητας και της φήμης στο διαδίκτυο. Αυτό περιλαμβάνει την επίγνωση της διαδικτυακής περσόνας και τη διαχείριση του βραχυπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου αντίκτυπου της διαδικτυακής παρουσίας κάποιου.

Ψηφιακή χρήση: Η δυνατότητα χρήσης ψηφιακών συσκευών και μέσων, με κυριαρχία του ελέγχου τους, προκειμένου να επιτευχθεί μια υγιής ισορροπία μεταξύ της ζωής στο διαδίκτυο και εκτός σύνδεσης.

Ψηφιακή ασφάλεια (safety): Η ικανότητα διαχείρισης κινδύνων στο διαδίκτυο (π.χ. εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο, αποπλάνηση, ριζοσπαστικοποίηση), καθώς και προβληματικό περιεχόμενο (π.χ. βία και ασέβεια) και αποφυγής και περιορισμού αυτών των κινδύνων.

Ψηφιακή ασφάλεια (security): Η ικανότητα εντοπισμού απειλών στον κυβερνοχώρο (π.χ. εισβολή, απάτες, κακόβουλο λογισμικό), κατανόηση βέλτιστων πρακτικών και χρήση κατάλληλων εργαλείων ασφαλείας για την προστασία δεδομένων.

Ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη: Η ικανότητα ενσυναίσθησης και διαμόρφωσης καλών σχέσεων με άλλους στο διαδίκτυο.

Ψηφιακή επικοινωνία: Η ικανότητα επικοινωνίας και συνεργασίας με άλλους χρησιμοποιώντας ψηφιακές τεχνολογίες και μέσα.

Ψηφιακός γραμματισμός: Η ικανότητα εύρεσης, αξιολόγησης, αξιοποίησης, κοινής χρήσης και δημιουργίας περιεχομένου καθώς και ικανότητας στην υπολογιστική σκέψη.

Ψηφιακά δικαιώματα: Η ικανότητα κατανόησης και προστασίας των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων στην ιδιωτική ζωή, την πνευματική ιδιοκτησία, την ελευθερία του λόγου και την προστασία από τη ρητορική μίσους.
 

Αυτές οι διαδικτυακές δεξιότητες αποτελούν πλέον βασικές δεξιότητες για τη ζωή των νέων και χρειάζεται να καλλιεργηθούν συνειδητά και συστηματικά από τους δασκάλους και τους γονείς τους:

Ψηφιακή ταυτότητα πολιτών: η ικανότητα δημιουργίας και διαχείρισης με ακεραιότητα μιας υγιούς ταυτότητας στο διαδίκτυο και εκτός σύνδεσης

Διαχείριση χρόνου σε οθόνες: η ικανότητα διαχείρισης με αυτοέλεγχο του χρόνου σε οθόνες, της πολλαπλής εργασίας και της αφοσίωσης σε διαδικτυακά παιχνίδια και κοινωνικά μέσα

Διαχείριση εκφοβισμού στον κυβερνοχώρο: η ικανότητα εντοπισμού καταστάσεων εκφοβισμού στον κυβερνοχώρο και ο χειρισμός τους με σύνεση

Διαχείριση ασφάλειας στον κυβερνοχώρο: η ικανότητα προστασίας των δεδομένων δημιουργώντας ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης και διαχείρισης διαφόρων κυβερνοεπιθέσεων

Διαχείριση απορρήτου: η ικανότητα χειρισμού με εχεμύθεια όλων των προσωπικών πληροφοριών που κοινοποιούνται στο διαδίκτυο για την προστασία του απορρήτου

Κριτική σκέψη: η ικανότητα διάκρισης μεταξύ αληθινών και ψευδών πληροφοριών, καλού και επιβλαβούς περιεχομένου και αξιόπιστων και αμφισβητήσιμων επαφών στο διαδίκτυο

Ψηφιακά αποτυπώματα: η ικανότητα κατανόησης της φύσης των ψηφιακών αποτυπωμάτων και των πραγματικών τους συνεπειών και της διαχείρισης τους με υπευθυνότητα

Ψηφιακή ενσυναίσθηση: η ικανότητα ενσυναίσθησης στις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων στο διαδίκτυο.
 

Παραμένει ανοιχτό το θέμα της καλλιέργειας δεξιοτήτων ζωής στον πραγματικό κόσμο, την καλλιέργεια δηλαδή της προσωπικότητας, μιας προσωπικότητας με αυτοεκτίμηση και εκτίμηση του άλλου.

 

Copyright, 21/9/2020, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα.

 

Διαδικτυακές συμπεριφορές και η σχέση τους (;) με διαταραχές της προσωπικότητας

Το sadfishing είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια τάση συμπεριφοράς όπου οι άνθρωποι κάνουν υπερβολικούς ισχυρισμούς σχετικά με τα συναισθηματικά τους προβλήματα για να προκαλέσουν συμπάθεια. Το sadfishing μπορεί να είναι η αντίδραση κάποιου που περνάει μια δύσκολη φάση, ή προσποιείται ότι περνάει δύσκολα. Το sadfishing λέγεται ότι βλάπτει τους νέους και τα παιδιά, εκθέτοντάς τους σε πιθανό εκφοβισμό και αποπλάνηση.

Η δραματική διαταραχή προσωπικότητας (histrionic personality disorder‎) χαρακτηρίζεται από την κραυγαλέα, δραματική, υπερευαίσθητη και υπερδραστήρια συμπεριφορά με σκοπό την προσέλκυση της προσοχής. Οι άνθρωποι με αυτή τη διαταραχή τείνουν να είναι εξαρτημένοι και ανώριμοι και μπορεί να είναι γοητευτικοί. Εύκολα προσκολλώνται σε ανθρώπους που φαίνεται ότι έχουν κάποιο είδος εξουσίας από τους οποίους περιμένουν την επίλυση των προβλημάτων τους.

 

Copyright, 3/10/2020, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα.

 

 

Κυβερνοκουλτούρα

Σε πολλούς γονείς θα άρεσε να δουν μια συμφωνία (από το ISC-2)* μεταξύ γονέων και παιδιών για τη χρήση του διαδικτύου. Θεωρώ σημαντικό να σχολιάσω ότι το ζήτημα δεν είναι απλώς η κυβερνοασφάλεια των παιδιών, αλλά η κουλτούρα τους στον κυβερνοχώρο. Ξέρει ένα παιδί για ποιο λόγο αξιοποιεί τα social media, τα games, τις δυνατότητες του διαδικτύου; Δεν είναι μόνο θέμα ηθικής συμπεριφοράς, αλλά είναι θέμα ήθους. Δεν χρειάζεται να ξέρει μόνο ποιο είναι το καλό και το κακό, αλλά να ξέρει πώς και γιατί είναι κάποιος καλός ή κακός. Το δεύτερο είναι αξιακό θέμα, χρειάζεται δηλαδή να έχουν καλλιεργηθεί και να συνεχίζουν να καλλιεργούνται κάποιες αξίες. Τι κι αν έχει συμπεριφορές καλές, εάν αυτές είναι μηχανικές, αφού δεν έχουν ένα βαθύ και ουσιαστικό υπόστρωμα; Πιο πολύ από το να κινδυνέψει ένα παιδί από παιδεραστές και εκφοβισμό στο διαδίκτυο, κινδυνεύει από την παθητική του προσωπικότητα, την εγωκεντρική, τη ναρκισσιστική, την φιλήδονη, την καταναλωτική, την αυτοκαταστροφική... Αξίες έχουμε να καλλιεργήσουμε στα παιδιά μας, όχι συμπεριφορές, κι αυτό γίνεται με το παράδειγμά μας, τις επιλογές μας, τις στάσεις μας στη ζωή, τις ειλικρινείς σχέσεις μας μαζί τους... Δεν θέλουμε τα παιδιά μας να αντιδρούν στο κακό, αλλά να δια-κρίνουν το καλό από το κακό, να προβλέπουν το κακό, να απωθούν ή να αλλάζουν το κακό, και πολύ περισσότερο να προάγουν το καλό με το ήθος τους, όχι με μια μηχανιστική ηθική, διδαγμένη με συμβόλαια συμπεριφοράς.

2η Διαδικτυακή Εκπαίδευση Κυβερνοασφάλειας για Γονείς που διοργανώθηκε από το (ISC)2 Hellenic Chapter

Ενημερωτική Εκστρατεία Say No της EUROPOL

* https://isc2-center.my.salesforce.com/sfc/p/#G0000000iVSt/a/
0f000000bpn9/.jB245vbFRjHgSaavcJ.zz3oLIK3SfcGa
_42okSmP88

Copyright, 16/7/19, I. N. T.

 

 

Αντιμετώπιση αποτυχίας

Πώς να αντιμετωπίσετε την αποτυχία, σύμφωνα με επιστημονικά ευρήματα δεδομένα:

Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας. Αντισταθείτε στην «κοινωνικά καθορισμένη τελειομανία».

Μην ανησυχείτε πάρα πολύ εάν ήσασταν υπερβολικά σίγουροι ότι θα πετύχετε και τελικά βγήκατε λάθος. Συμβαίνει, παρεμβαίνουν πολλοί παράγοντες κάθε φορά.

Προσπαθήστε να μην παίρνετε προσωπικά την αποτυχία (προσωπική ευθύνη, αυτοκαταδίκη), γιατί τότε παίρνετε πολύ προσωπικά και την επιτυχία (αυτοδικαίωση).

Αγκαλιάστε την «παραγωγική αποτυχία» (δοκιμάστε να αποτυχαίνετε σε απλά πράγματα και να μαθαίνετε από αυτά).

Copyright, 18/3/21, I. N. T.

 

 

Αυτοτραυματισμοί και σωματικά "συναισθήματα"

Οι αυτοτραυματισμοί είναι ένας αναποτελεσματικός τρόπος που οι έφηβοι και οι νέοι χρησιμοποιούν για να αντιμετωπίζουν τα συναισθήματα που τους κατακλύζουν. Δυσκολίες στην αντίληψη και την ερμηνεία των σωματικών σημάτων που δίνουν τα συναισθήματα (σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα*), παίζουν ρόλο σε αυτή τη στάση, για αυτό οι θεραπευτικές παρεμβάσεις διευκολύνουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Copyright, 3/6/19, I. N. T.

 

 

Εναλλακτική κουλτούρα, αυτοτραυματισμοί και αυτοκτονία

Είναι οι emos, οι goths, οι εναλλακτικές υποκουλτούρες*, ομάδες υψηλού κινδύνου για διάπραξη αυτοτραυματισμών και αυτοκτονίας;

Οι ψυχολόγοι σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Clinical Psychology υποστηρίζουν πως «ναι»**.

Αλλά ποιοι είναι οι παράγοντες που προυπάρχουν ή συνυπάρχουν και συνεισφέρουν σε αυτό το εύρημα;

-         Εκφοβισμός και θυματοποίηση

-         Χρήση ουσιών

-         Γονεική παραμέληση

-         Δύσκολες οικογενειακές σχέσεις

-         Συναισθηματικές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς

-         Ιστορικό κατάθλιψης, αυτοτραυματισμών και άλλων ψυχικών διαταραχών.

Έμφαση χρειάζεται να δοθεί στην αντιμετώπιση:

Δυνατότητα πρόσβασης σε ψυχολογικές υπηρεσίες των ανθρώπων που τις έχουν ανάγκη.

Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην αναγνώριση των προειδοποιητικών σημαδιών και στην κατάλληλη παραπομπή για ψυχολογική παρέμβαση.

Ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση της κοινότητας για τις προκαταλήψεις και το στίγμα. Η σχέση της υποκουλτούρας με το "πρόβλημα" δεν είναι άμεση, διαμεσολαβείται από πολλούς παράγοντες και φυσικά η υποκουλτούρα μπορεί να είναι η διέξοδος ή και η προστασία από το "πρόβλημα". Κάθε περίπτωση εξαρτάται από το πώς αξιοποιείται.

#εναλλακτικος #υποκουλτουρα #κουλτουρα #οικογενεια #εφηβεια #νεοι #εκφοβισμος #bullying

*Υποκουλτούρα: το να ξεχωρίζεις τον εαυτό σου από την κυρίαρχη κουλτούρα με ιδιαίτερα ρούχα, μέικ-απ, τατουάζ και άλλα στοιχεία τέχνης στο σώμα, και μουσικές προτιμήσεις.

** https://onlinelibrary.wiley.com/doi/
10.1111/bjc.12179

Copyright, 28/9/18, I. N. T.

 

 

Too pretty for homework!

Τα όμορφα κορίτσια δεν είναι ανάγκη να μελετούν...

Η ψυχολογική έρευνα μαρτυρά πώς τα στερεότυπα επηρεάζουν την ακαδημαϊκή επίδοση.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0272

Copyright, 30/5/18, I. N. T.

 

 

Ανάπτυξη του νου

Ως ψυχολόγος που εργάζεται ψυχοεκπαιδευτικά για την ευελιξία του εγκεφάλου πιστεύω ότι είναι πολλά υποσχόμενα τα ευρήματα της έρευνας* που έγινε σε 12.542 μαθητές ηλικίας 14 έως 15 ετών από 65 διαφορετικά σχολεία των ΗΠΑ. Οι μαθητές παρακολουθούσαν δύο βίντεο διάρκειας 25 λεπτών, σε απόσταση περίπου είκοσι ημερών μεταξύ τους, νωρίς στο σχολικό έτος. Οι μισοί μαθητές, τυχαία προσδιορισμένοι, παρακολούθησαν δύο βίντεο ανάπτυξης του νου με κλιπ για τον εγκέφαλο που εξηγούσαν ότι οι διανοητικές ικανότητες δεν είναι δεδομένες αλλά μπορούν να αναπτυχθούν. Το άλλο μισό των μαθητών λειτούργησε ως ομάδα ελέγχου και παρακολούθησε δύο βίντεο για τον εγκέφαλο εν γένει, που δεν σχετίζονταν με την ανάπτυξη του νου. Οι μαθητές της πρώτης ομάδας στο τέλος της χρονιάς είχαν κατά μέσο όρο καλύτερους βαθμούς και καλύτερη ψυχική υγεία, όσο πιο αγωνιστές ήταν (μάχονταν για την επίτευξη στόχων) και όσο περισσότερο τα σχολεία τους είχαν κουλτούρα επίτευξης υψηλών στόχων.

* Carol Dweck, Angela Duckworth and David Yeager et al. (2018). Where and For Whom Can a Brief, Scalable Mindset Intervention Improve Adolescents’ Educational Trajectories https://psyarxiv.com/md2qa

Copyright, 30/3/18, I. N. T.

 

 

Eπιχειρηματικότητα για το μέλλον

Η επιχειρηματικότητα των σημερινών εφήβων στο κοντινό μέλλον θα χαρακτηριστεί από την επιστροφή στον πρωτογενή τομέα, την βιοενεργειακή αυτάρκεια, την κυκλική κοινωνική οικονομία (που είναι η επαναχρησιμοποίηση πρώτων υλών αξιοποιώντας την ψηφιακή και εν γένει τις νέες τεχνολογίες, πχ. carpooling, επινοικιάση/ανταλλαγή διαμερισμάτων για διακοπές, επισκευή laptop, νέα χρήση παλιών υλικών, δανειστική βάση οικιακών συσκευών, δανειστική εργαλειοθήκη).

Copyright, 7/3/18, I. N. T.

 

 

Εθισμός: αίτια και θεραπεία

Γιατί οι νέοι δεν μπορούν να αντισταθούν σε "πειρασμούς" και εθίζονται;
Σύμφωνα με τις επικρατέστερες θεωρίες του εθισμού, για κάποιον ή κάποιους από τους ακόλουθους λόγους:
1. για να αντιμετωπίσουν το στρες αποφεύγοντας τις δυσκολίες
2. για να νιώσουν καλύτερα
3. λόγω συνήθειας
4. λόγω μίμησης και ανάγκης ενσωμάτωσης σε ομάδες
5. λόγω αδυναμίας αυτοελέγχου.
Αυτά τα αίτια κατευθύνουν τις θεραπευτικές μου παρεμβάσεις:
1. καλλιέργεια θετικής νοοτροπίας στρες
2. αναζήτηση νέων τρόπων να νιώσουν καλύτερα
3. απομάθηση και νέα μάθηση (αυτομάθηση, αυτοπαρακίνηση)
4. εκτίμηση της διαφορετικότητας και αναζήτηση λειτουργικών τρόπων ανήκειν
5. ανάπτυξη αυτοεπίγνωσης και ανάδυση ασυνειδήτου.

Copyright, 9/10/19, I. N. T.

 

 

Ψυχική ευημερία και έξυπνες ψηφιακές τεχνολογίες

Κι ενώ οι σύγχρονοι νέοι απολαμβάνουν τις μεγαλύτερες ελευθερίες και τα μεγαλύτερα δικαιώματα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη στιγμή της ιστορίας, η ψυχολογική έρευνα* στην Αμερική παρατηρεί ότι η ψυχική ευημερία τους από το 2012 και μετά είναι χαμηλότερη, κι αυτό αποδίδεται στην υπερβολική τους έκθεση στις οθόνες του κινητού, του φορητού υπολογιστή, του τάμπλετ.

Οι νέες τεχνολογίες είναι για την εξυπηρέτηση του ανθρώπου, η υπερβολική ή κακή τους χρήση είναι πρόβλημα. Είτε το προσεγγίσουμε προληπτικά (ως ανάπτυξη δεξιοτήτων αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών), είτε θεραπευτικά (ως αντιμετώπιση του εθισμού), είναι ένα ζήτημα στο οποίο αποτελεσματικά παρεμβαίνει η ψυχολογία.

* http://psycnet.apa.org/record/
2018-02758-001

Copyright, 4/10/18, I. N. T.

 

 

Παιδιά και γονείς φίλοι στo Facebook

Το να γίνονται "φίλοι" με τους γονείς στο Facebook βοηθά τους νέους φοιτητές να διατηρούν δεσμούς και να εκφράζουν συναισθήματα μεταξύ τους, αν και οι γονείς συχνά αντιδρούν υπερβολικά στις αναρτήσεις των παιδιών τους.

"friending" parents on facebook helps college freshmen to bond and express affections, although parents are overreacting to posts 

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0743558416659750

#οικογένεια #φοιτητές #socialmedia

Copyright, 17/6/18, I. N. T.

 

 

Γονείς και παιδιά μαζί στο διαδίκτυο για καλύτερο οικογενειακό κλίμα

Οι μητέρες και οι πατέρες που έχουν μεγαλύτερη επιστοσύνη στο γονεϊκό τους ρόλο χρησιμοποιούν μαζί με το παιδί τους το διαδίκτυο και αυτό επηρεάζει θετικά το οικογενειακό κλίμα.

Αυτό το αποτέλεσμα της έρευνας, που αφορά προεφήβους και μέσους εφήβους, έγινε σε 952 πυρηνικές οικογένειες στη Γερμανία και δημοσιεύτηκε εδώ:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0265407518771753

Copyright, 9/5/18, I. N. T.

 

 

Το σώμα στο διαδίκτυο

Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τους εφήβους συνεχίζει να αυξάνεται κάθε χρόνο. Μια νέα επιστημονική μελέτη διερεύνησε πώς ο χρόνος που δαπανάται στη χρήση κοινωνικών μέσων δικτύωσης και η συχνότητα συγκεκριμένων συμπεριφορών στα κοινωνικά μέσα, δηλαδή οι συμπεριφορές που αφορούν την αυτο-αντικειμενοποίηση, σχετίζεται με την παρατήρηση του σώματος και την ντροπή για το σώμα των εφήβων. Χρησιμοποιώντας ερωτήσεις αυτοαναφοράς, εξετάστηκαν τρεις τύποι κοινωνικών μέσων: το Twitter, το Facebook και το Instagram. Βρέθηκε ότι περισσότερο αντικειμενοποιούν το σώμα τους στα social media οι έφηβοι που ντρέπονται περισσότερο για το σώμα τους, και ότι η παρατήρηση του σώματος είναι ισχυρότερη στα κορίτσια και στους εφήβους που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη την αποδοχή των άλλων.

Οι πραγματικές ανάγκες των εφήβων για αυτοαποδοχή και κοινωνική αποδοχή κυρίως από την ομάδων των συνομηλίκων, μεταβιβάζονται στον εικονικό κόσμο, όπου επικρατούν νέοι κώδικες επικοινωνίας. Είναι οι έφηβοι και οι οικογένειές τους εξοικειωμένοι με αυτούς τους νέους κώδικες επικοινωνίας, και τους αξιοποιούν σωστά;

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0272431618770809

Copyright, 24/4/18, I. N. T.

 

 

Θεραπευτική τεχνολογία

Οι έφηβοι που νοσηλεύονται σε νοσοκομείο, εκτός από την ιατρική βοήθεια, χρειάζονται συναισθηματική υποστήριξη για το στρες και το άγχος τους, εκπαιδευτική υποστήριξη για μάθηση, και κοινωνική υποστήριξη για να μειώσουν την αίσθηση της απομόνωσης. Η τεχνολογία κινητής τηλεφωνίας χρησιμοποιείται ως θεραπευτικό εργαλείο για να ξεπεράσουν την κοινωνική απομόνωση και να αυξήσουν την ευημερία τους.

Ερευνητική πηγή:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/0743558417753953

Copyright, 6/3/18, I. N. T.

 

 

Copyright, 4/2/22, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά - επιτρέπεται μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως.

 

 

 

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος BSc MSc

Έδρα CleverCareer: Γληνού Δημ. 38, 32200 Θήβα, Βοιωτία, Ελλάδα | T. +302262302619 | K. +306977702872

gmail: ioannatriperina

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 2000-2022

 

 

Υπηρεσίες | Βιογραφικό | ΆρθραΕπικοινωνία

 

Χαιρόμαστε να συνδεθούμε μαζί σας